Przez inflację i galopujące ceny część pracowników zmienia plany wakacyjne, bo urlopowe wyjazdy są coraz większym obciążeniem dla domowego budżetu. Realnym wsparciem w takiej sytuacji są świadczenia pozapłacowe. Pożądanym przez pracowników benefitem jest dofinansowanie wypoczynku, np. jako świadczenie urlopowe lub wczasy pod gruszą. Częściej oferują je duże firmy.
Jak wynika z badania „Potencjał rynku benefitów pracowniczych”, zrealizowanego przez PBS dla Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, im większa liczba pracowników w firmie, tym częściej ten benefit jest dostępny. W firmach zatrudniających ponad 500 osób otrzymuje go nawet 76 proc. zatrudnionych. Dla porównania: w firmach liczących 20-49 pracowników odsetek wskazań wynosi 29 proc., a w przedsiębiorstwach zatrudniających 50-99 pracowników – 53 proc. Średnia to 39 proc.
– Wczasy pod gruszą, czyli dofinansowanie do urlopu wypoczynkowego, najczęściej wypłacają firmy, które mają zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, a zwykle są to duże organizacje. Z kolei małe firmy mogą – ale nie muszą – zaproponować pracownikom świadczenie urlopowe. Jeśli nie planują przeznaczyć pieniędzy na taki benefit, mają obowiązek poinformować o tym zatrudnionych – mówi Katarzyna Turska, dyrektor HR w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
W firmach, w których przeważają pracownicy biurowi, dofinansowanie wypoczynku jest znacznie bardziej popularne niż w pozostałych organizacjach. Na taką formę świadczenia wskazało 58 proc. firm, w których strukturach dominują tzw. białe kołnierzyki, podczas gdy w firmach z przewagą niebieskich kołnierzyków (pracowników fizycznych) wskazań było 25 proc.
Marzeniem wielu pracowników jest dodatkowy płatny urlop. Jak mówią, byłby sposobem na osiągnięcie work-life balance, co z kolei wpłynęłoby na większą efektywność i zaangażowanie. Długi, kilkumiesięczny urlop regeneracyjny, tzw. sabbatical, praktykowany jest za granicą, a pracodawcy pokrywają koszty takiej przerwy w pracy. Niestety, w Polsce dodatkowe płatne urlopy nie są często spotykane - z badania Sodexo wynika, że tylko 5 proc. wszystkich badanych firm oferuje taki rodzaj benefitu. Jego stosowanie najczęściej deklarują firmy zatrudniające powyżej 500 pracowników (13 proc.).
Z badania wynika, że 14 proc. spośród firm oferujących podarunki dla pracowników, przekazuje upominki z okazji wakacji. Jedną z form podarunków są karty przedpłacone, którymi można płacić za zakupy w sklepach lub restauracjach, co przydaje się również podczas urlopów i wyjazdów krajowych lub zagranicznych.
– Pracownicy potrzebują dzisiaj przede wszystkim praktycznych i elastycznych rozwiązań, które pomogą odciążyć domowy budżet. Świadczenia związane z wypoczynkiem i urlopami, podobnie jak benefity finansowe pozwalają w bardzo konkretny sposób realizować plany pracowników i wspierać ich dobrostan. To szczególnie ważne teraz, gdy tak wiele mówi się o stresie, przeciążeniu emocjonalnym, spadkach motywacji i wypaleniu zawodowym – podkreśla Katarzyna Turska.
Blisko 89 proc. badanych organizacji proponuje pracownikom podarunki z różnych okazji. Zdecydowana większość firm przyznaje je z okazji świąt Bożego Narodzenia (94 proc.) oraz na Wielkanoc (54 proc.).