Dom Development idzie w artyzm

14-09-2017, 22:00

Deweloper powołał fundację, której głównym zadaniem jest promocja sztuki w przestrzeni miejskiej.

Już od 2010 r. na osiedlach mieszkaniowych spółki Dom Development pojawiają się rzeźby, murale, mozaiki, neony i instalacje.

Zobacz więcej

p. Szanajca ARC

— Uświadomiliśmy sobie, że tworzymy nowy trend na polskim rynku nieruchomości, bardzo doceniany przez klientów. Stąd decyzja, by kontynuować ten zamysł poprzez działania Fundacji Dom Development City Art (FDDCA). Zaprosiliśmy do współpracy artystów, którzy potrafią połączyć aspekt artystyczny i użytkowy — mówi Jarosław Szanajca, prezes Dom Development. Poza wprowadzaniem na osiedla spółki elementów o wysokiejwartości artystycznej fundacja zajmie się organizacją konkursów dla projektantów, działalnością badawczą i edukacyjną.

— W ciągu kilku lat powstaną kolekcje prac, które będą nie tylko atrakcją dla mieszkańców, ale też wartością, która na trwałe wpisze się w kulturową tkankę miasta — twierdzi Jacek Sosnowski, kurator FDDCA. Według Sławomira Horbaczewskiego, ekonomisty i eksperta rynku nieruchomości, wpisywanie niepowtarzalnych kształtów w przestrzeń miejską jest nie tylko wskazane, lecz konieczne. Zwraca jednak uwagę, że w Polsce wciąż najlepiej sprzedają się mieszkania z segmentu popularnego, co oznacza, że rodacy raczej niechętnie wydają pieniądze na elementy o wysokiej wartości estetycznej.

— Cena lokalu jest najważniejsza. Już sama architektura budynków mieszkalnych jest tego przykładem. Przeważają obiekty proste, funkcjonalne, bez wyszukanych detali i elementów, które mogłyby jedynie zwiększyć stawkę za metr. Trzeba jednak przyznać, że coraz więcej deweloperów zwraca uwagę na estetykę inwestycji i ich otoczenie. Ten trend będzie się rozwijał, a udział artystycznych realizacji w projektach deweloperskich będzie coraz większy, zapewniając deweloperom jeszcze wyższe niż dotychczas marże i lepszą rentowność — uważa Sławomir Horbaczewski.

Warto przypomnieć, że w niektórych krajach, np. w Niemczech, istnieją regulacje prawne, według których każdy deweloper musi przeznaczyć określony procent wartości inwestycji na realizację artystyczną w nowym budynku. W Polsce zapisów dotyczących tej kwestii nie ma.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Dom Development idzie w artyzm