Doradca musi budzić zaufanie

Wojciech Surmacz
22-11-2001, 00:00

Dobry konsultant powinien mieć większą wiedzę od certyfikatora. Musi się orientować nie tylko w tym, co w firmie powinno być zgodne z normą. Jego podstawowym zadaniem jest powiedzieć swojemu klientowi, jak do właściwego poziomu dojść i go utrzymać.

Rola konsultanta rozpoczyna się, kiedy pomaga firmie określić wizję funkcjonowania sytemu zarządzania jakością. Do tego niezbędna jest współpraca osób zatrudnionych w konsultowanym przedsiębiorstwie. Zawsze należy do nich specjalnie przydzielony do tych zadań pełnomocnik ds. jakości. Jeżeli jest w firmie zespół, który pomaga pełnomocnikowi, to konsultant ma mniej pracy. Niestety zwykle w polskich firmach do dyspozycji doradcy pozostaje tylko pełnomocnik. Wynika to z nieświadomości zarządów, którym się wydaje że system zarządzania jakością to tylko dokumentacja.

Doradcy twierdzą, że najcięższa praca przy wdrażaniu systemu jakości spoczywa właśnie w ich rękach. W branży mówi się, że w przypadku typowego konsultingu klient musi poświęcić na wdrożenie około 10 razy więcej czasu niż firma doradcza. Nie zmienia to faktu, że właśnie konsultanci muszą wdrożyć system. Certyfikacja jest tylko oceną wdrożonego systemu.

Jakościowi konsultanci różnie szacują swój udział w procesie certyfikacji firmy. Nie ulega jednak wątpliwości, że ich praca jest tutaj najistotniejsza. Na rynku panuje przekonanie, że w firmie 100-osobowej audyt certyfikujący powinien trwać tzw. cztery osobodni. Konsultant musi w takiej firmie spędzić co najmniej 30-35 dni. Ogólne proporcje nakładów pracy przy certyfikacji przedsiębiorstwa przedstawiają się następująco: 70 proc. — klient, 25 proc. — doradca i tylko 5 proc. certyfikator. Temu ostatniemu konsultanci dają czasami 10, a nawet 15 proc. Jednak, jak często podkreślają sami doradcy, te procesy za każdym razem są tak różne, że nie można ich generalizować.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Surmacz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Doradca musi budzić zaufanie