Dotacje pomagają podbić nowe rynki

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2021-09-29 20:00

Nowe kontrakty handlowe i większe przychody ze sprzedaży wyrobów – tym mogą poszczycić się spółki, które skorzystały z dofinansowania PARP.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jaki potencjał do ekspansji zagranicznej mają polskie firmy
  • Na co eksporterzy przeznaczają dotacje PARP
  • Ile firm uzyskało wsparcie w ramach konkursów “Internacjonalizacja MŚP” i “Go to Brand”.

Coraz więcej beneficjentów konkursów dotacyjnych organizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) prezentuje swoją ofertę na międzynarodowych targach i wystawach. Zdobyli oni granty, które były dostępne w dwóch naborach: „Internacjonalizacja MŚP” (działanie 1.2 programu Polska Wschodnia) i „Go to Brand” (poddziałanie 3.3.3 programu Inteligentny Rozwój). Dotychczas w kilku edycjach pierwszego z tych konkursów wzięło udział 1250 przedsiębiorców, z czego ponad 500 PARP rekomendowała do dofinansowania. W przypadku drugiego konkursu było to odpowiednio: 4500 i ponad 2500 przedstawicieli biznesu.

– Nasze flagowe produkty eksportowe powinny być znane zarówno w Unii Europejskiej, jak i poza nią. Polscy przedsiębiorcy mają duży potencjał do podbijania zagranicznych rynków. Do tego jednak powinni odpowiednio się przygotować, poznać specyfikę potencjalnych rynków zbytu i zdobyć wiedzę na temat prowadzenia na nich biznesu. Udział w międzynarodowych targach czy wystawach, wymiana doświadczeń z innymi przedsiębiorcami to ogromna szansa na dalszą współpracę biznesową – mówi Mikołaj Różycki, p.o. prezesa PARP.

Spore możliwości eksportowe:
Spore możliwości eksportowe:
Mikołaj Różycki, p.o. prezesa PARP, podkreśla, że polscy przedsiębiorcy mają duży potencjał do podbijania zagranicznych rynków.

Na usługi szkoleniowe

Jedną z firm, która otrzymała dotację na rozwój eksportu i promocję marki, jest zambrowska spółka Greenvit, producent wysokiej jakości ekstraktów roślinnych. Firma ma własne zaplecze badawczo-rozwojowe, dzięki czemu samodzielnie opracowuje innowacyjne produkty. PARP przyznała jej grant w wysokości ponad 239 tys. zł. Przedstawiciele spółki przeznaczyli go na usługi szkoleniowo-doradcze dotyczące prowadzenia ekspansji m.in. na rynku amerykańskim. Oferta biznesowa Greenvit była już prezentowana na międzynarodowych targach w Szwajcarii, Chinach i w Stanach Zjednoczonych.

Inny beneficjent dotacji to firma Bester Sklejki z Łańcuta. Działa ona w branży meblarskiej, a zrealizowała projekty m.in. dla Narodowego Centrum Muzyki we Wrocławiu oraz Muzeum Historii Żydów Polskich Polin w Warszawie. Przedstawiciele firmy życzyliby sobie, aby ich marka była znana głównie na rynku niemieckim i szwajcarskim. Przyznany przez PARP grant w wysokości ponad 134 tys. zł przeznaczyli na pokrycie kosztów uczestnictwa w imprezach targowo-wystawienniczych dla branży meblarskiej.

Na misje i targi

Spory zastrzyk kapitału, bo ponad 800 tys. zł, otrzymała pomorska spółka Silvam-Ex Tomasz Michalski Piotr Tyca, producent wyrobów jubilerskich. Przy wsparciu dofinansowania przedstawiciele firmy uczestniczyli w 17 misjach targowych, w tym m.in. odbywających się w Chinach, Stanach Zjednoczonych i krajach UE. Efekt? Nowe kontrakty handlowe i większe przychody ze sprzedaży wyrobów.

– Celem programów wspierających polskie firmy w ekspansji zagranicznej jest umożliwienie im udziału w międzynarodowych wystawach, a także zdobycie niezbędnej wiedzy dotyczącej tego, jak przygotować się do wejścia na inne rynki. Wspomniane programy cieszą się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców – podsumowuje Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP.