Drogi i tory poprowadzą do portu Solidarność

Pociągi szybko pomkną do portu Solidarność. Na razie jednak nie wiadomo którędy.

Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), przedstawił koncepcję Portu Solidarność, który ma powstać w Stanisławowie. Zapewnia, że pierwszy samolot wystartuje w 2027 r. Port zajmie 3 tys. ha, a mieszkańcy, od których spółka celowa odpowiedzialna za projekt będzie wykupować grunty, dostaną godziwą cenę. — Ludziom, którzy nie zgodzą się na rekompensatę,

Zobacz więcej

Fot. Marek Wiśniewski

wypłacimy odszkodowania. Jesteśmy gotowi wybudować nowy Stanisławów — deklaruje Mikołaj Wild. Budowa portu pochłonie 16-19 mld zł, a wraz z inwestycjami towarzyszącymi, m.in. siecią dróg i kolei, 30,8- 34,8 mld zł. Koncepcję realizacji jutro zaopiniuje rząd.

— Koncepcja wymaga zmiany niektórych dokumentów strategicznych. Wkrótce będziemy pracować nad nową strategią transportu. Na pewno uwzględni ona zmiany z niej wynikające — mówi Mikołaj Wild. CPK ma być świetnie skomunikowany. Kolej dużej prędkości (KDP) dojedziedo Portu Solidarność z Warszawy w kwadrans, z Łodzi w 25 minut, z Krakowa i Katowic w 1:15 godziny, z Olsztyna w dwie godziny, ze Szczecina w 3:15 godz. W planach są projekty komplementarne i połączenie dziesięciu okręgów o tak zaskakujących nazwach jak:

Metropolia Południowa, Metropolia Ujścia Wisły, Aglomeracja Rzeszowska oraz Czwór-Miasto, Dolnośląska Triaglomeracja, Aglomeracja Staropolska, Pętla Mazurska, Aglomeracja Kalisko- Ostrowska, Szczeciński Obszar Metropolitalny, Rail Carpatia i transgraniczne interkonektory łączące przygraniczne miasta — Kaliningrad, Kowno, Wilno, Grodno i Lwów. Na razie jednak w koncepcji niewiele napisano o szczegółach planu budowy nowych połączeń kolejowych. Wiadomo jedynie, że będą kosztować 8-9 mld zł. W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów napisano tylko, że wariant początkowy „zakłada zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe, zarówno dla pociągów międzyregionalnych, regionalnych, jak i aglomeracyjnych”.

W kolejnym etapie mają powstać KDP, których zasadność budowy analizuje właśnie resort infrastruktury. — Koncepcja połączeń kolejowych z CPK będzie konsultowana z ministerstwem oraz PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, które będą opiniować propozycje — twierdzi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Nie jest jednak przesądzone, że inwestycje zrealizują PLK.

— To jeden z wariantów — mówi Mikołaj Wild, zapowiadając, że powstanie 800 km sieci kolejowej. Znacznie precyzyjniej określono natomiast plan budowy sieci drogowej. W wariancie minimum powstanie 65 km dróg, w optymalnym — nawet 248 km. Koszt w zależności od wariantu sięga od 1,75 do 6,87 mld zł. W opcji minimum przewidziano połączenie węzła Sochaczew na drodze 92 z węzłem CPK, który powstanie na autostradzie A2, drogę ekspresową S8 i S7 do węzła Grójec. Wariant optymalny natomiast zakłada połączenie S8 w pobliżu Grójca z Kołbielą (węzeł na drodze S17), Mińskiem Mazowieckim, Sochaczewem, Wyszogrodem, Zakroczymiem, Serockiem i Wyszkowem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk, Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Drogi i tory poprowadzą do portu Solidarność