Drogi i tory poprowadzą do portu Solidarność

opublikowano: 24-09-2017, 22:00

Pociągi szybko pomkną do portu Solidarność. Na razie jednak nie wiadomo którędy.

Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), przedstawił koncepcję Portu Solidarność, który ma powstać w Stanisławowie. Zapewnia, że pierwszy samolot wystartuje w 2027 r. Port zajmie 3 tys. ha, a mieszkańcy, od których spółka celowa odpowiedzialna za projekt będzie wykupować grunty, dostaną godziwą cenę. — Ludziom, którzy nie zgodzą się na rekompensatę,

Zobacz więcej

Fot. Marek Wiśniewski

wypłacimy odszkodowania. Jesteśmy gotowi wybudować nowy Stanisławów — deklaruje Mikołaj Wild. Budowa portu pochłonie 16-19 mld zł, a wraz z inwestycjami towarzyszącymi, m.in. siecią dróg i kolei, 30,8- 34,8 mld zł. Koncepcję realizacji jutro zaopiniuje rząd.

— Koncepcja wymaga zmiany niektórych dokumentów strategicznych. Wkrótce będziemy pracować nad nową strategią transportu. Na pewno uwzględni ona zmiany z niej wynikające — mówi Mikołaj Wild. CPK ma być świetnie skomunikowany. Kolej dużej prędkości (KDP) dojedziedo Portu Solidarność z Warszawy w kwadrans, z Łodzi w 25 minut, z Krakowa i Katowic w 1:15 godziny, z Olsztyna w dwie godziny, ze Szczecina w 3:15 godz. W planach są projekty komplementarne i połączenie dziesięciu okręgów o tak zaskakujących nazwach jak:

Metropolia Południowa, Metropolia Ujścia Wisły, Aglomeracja Rzeszowska oraz Czwór-Miasto, Dolnośląska Triaglomeracja, Aglomeracja Staropolska, Pętla Mazurska, Aglomeracja Kalisko- Ostrowska, Szczeciński Obszar Metropolitalny, Rail Carpatia i transgraniczne interkonektory łączące przygraniczne miasta — Kaliningrad, Kowno, Wilno, Grodno i Lwów. Na razie jednak w koncepcji niewiele napisano o szczegółach planu budowy nowych połączeń kolejowych. Wiadomo jedynie, że będą kosztować 8-9 mld zł. W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów napisano tylko, że wariant początkowy „zakłada zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe, zarówno dla pociągów międzyregionalnych, regionalnych, jak i aglomeracyjnych”.

W kolejnym etapie mają powstać KDP, których zasadność budowy analizuje właśnie resort infrastruktury. — Koncepcja połączeń kolejowych z CPK będzie konsultowana z ministerstwem oraz PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, które będą opiniować propozycje — twierdzi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Nie jest jednak przesądzone, że inwestycje zrealizują PLK.

— To jeden z wariantów — mówi Mikołaj Wild, zapowiadając, że powstanie 800 km sieci kolejowej. Znacznie precyzyjniej określono natomiast plan budowy sieci drogowej. W wariancie minimum powstanie 65 km dróg, w optymalnym — nawet 248 km. Koszt w zależności od wariantu sięga od 1,75 do 6,87 mld zł. W opcji minimum przewidziano połączenie węzła Sochaczew na drodze 92 z węzłem CPK, który powstanie na autostradzie A2, drogę ekspresową S8 i S7 do węzła Grójec. Wariant optymalny natomiast zakłada połączenie S8 w pobliżu Grójca z Kołbielą (węzeł na drodze S17), Mińskiem Mazowieckim, Sochaczewem, Wyszogrodem, Zakroczymiem, Serockiem i Wyszkowem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk, Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Drogi i tory poprowadzą do portu Solidarność