Drogi pochłonęły 10,3 mld zł

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 18-12-2007, 00:00

Drogowa dyrekcja miała w tym roku wydać 11,8 mld zł. Wydała o 1,5 mld zł mniej, ale i tak uważa to za sukces.

Drogowa dyrekcja miała w tym roku wydać 11,8 mld zł. Wydała o 1,5 mld zł mniej, ale i tak uważa to za sukces.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podsumowała tegoroczne wydatki. — Dysponowaliśmy 11,8 mld zł, a wydaliśmy 10,3 mld zł — mówi Zbigniew Kotlarek, generalny dyrektor.

Podkreśla, że to niespotykany wynik. W ubiegłym roku wydatki sięgnęły 7,2 mld zł, czyli 78 proc. dostępnej puli.

Czemu jednak nie udało się wykorzystać w tym roku wszystkich pieniędzy? W budżecie zostało aż 1,5 mld zł.

Uwaga na mamuty

— Powodów jest kilka: przetargi przedłużają się z powodu protestów, występują nieprzewidziane zdarzenia, na przykład wykopaliśmy w tym roku mamuta [przy budowie obwodnicy Garwolina — przyp. red.]. A mówiąc poważnie — najbardziej dotkliwy był problem z uruchomieniem pieniędzy z rezerwy w budżecie. Czekaliśmy na nie kilka miesięcy — dodaje Zbigniew Kotlarek.

W przyszłym roku na drogi jest przeznaczone aż 21 mld zł i znaczna część tej kwoty będzie pochodziła z rezerwy. Oby nie powtórzyły się tegoroczne kłopoty z jej uruchomieniem. Dyrekcja obiecuje bowiem, że przed EURO 2012 znacznie przyśpieszy budowę dróg. Obecnie w budowie jest 197 km autostrad. W przyszłym roku ma być aż 625 km, a w 2009 r. — 281 km. Do mistrzostw mają być gotowe do ruchu.

Bezpieczna ósemka

GDDKiA obiecuje też poprawę bezpieczeństwa na drogach. Koszty wypadków są szacowane na 20 mld zł rocznie. W 2008 r. na poprawę bezpieczeństwa dyrekcja ma wydać 330 mln zł. W tym roku wydała około 200 mln zł. Oprócz inwestycji w budowę chodników, bezpiecznych przejść etc. ma też stanąć kolejne 480 słupów do fotoradarów, co raczej nie ucieszy kierowców.

W tym roku dyrekcja ruszyła też z pilotażowym programem poprawy bezpieczeństwa na najdłuższej polskiej drodze — „ósemce” biegnącej od Suwałk do południowo-zachodniej granicy Polski. Pochłonął on 70 mln zł.

— Liczba wypadków w tym roku zwiększyła się o 11 proc., a na „ósemce” spadła o 32 proc. — mówi Waldemar Królikowski, zastępca szefa GDDKiA.

W przyszłym roku podobny program ma ruszyć na kolejnych ośmiu trasach, a w 2009 r. na 88. Twórcy programu uważają, że dzięki poprawie bezpieczeństwa uda się zaoszczędzić w sumie aż 16 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane