Drogowa agencja przyspiesza

Katarzyna Jaźwińska
opublikowano: 2004-09-15 00:00

Politycy i drogowcy mają dość opóźnień w budowie autostrad. Zaczęli więc roboty na A-2, zanim Bruksela przyznała pieniądze.

Resort infrastruktury i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przez ostatnie lata były piętnowane za niewykorzystywanie przyznanych przez Komisję Europejską środków na drogi. Urzędnicy tłumaczyli, że powodem jest brak wystarczających kapitałów własnych, koniecznych do otrzymania wsparcia. Teraz sytuacja poprawiła się, bo do Krajowego Funduszu Drogowego wpływają pieniądze z opłaty paliwowej.

GDDKiA nie chce już więcej słyszeć o kolejnych opóźnieniach w budowie autostrad. Tak mocno wzięła sobie do serca dotychczasową krytykę, że budowę trasy A-2 (Konin-Stryków) rozpoczęła, zanim jeszcze Komisja Europejska zaaprobowała projekt i przyznała środki. Tymczasem inwestycja szacowana na ponad 300 mln EUR (ponad 1,3 mld zł) ma być finansowana przede wszystkim z Funduszu Spójności (dawna ISPA). Przedstawiciele dyrekcji wierzą jednak, że Unia udzieli aprobaty.

— Wniosek został już złożony w Brukseli i zarejestrowany w unijnych urzędach. Jeśli nie będzie żadnych pytań i wątpliwości, akceptacji spodziewamy się za 1,5 miesiąca. Mimo braku formalnej opinii z Unii zdecydowaliśmy się rozpocząć prace, by przyśpieszyć realizację projektu — mówi Zbigniew Kotlarek, zastępca generalnego dyrektora w GDDKiA.

Jeśli Unia będzie mieć zastrzeżenia do wniosku, przyśpieszenie inwestycji się nie uda. Przedstawiciele dyrekcji mają jednak nadzieję, że problemów nie będzie.

Zanim wnioski o dofinansowanie projektów infrastrukturalnych trafią do Brukseli, opiniowane są w Polsce przez Komitet Sterujący Funduszu Spójności. W tym roku zaakceptował on inwestycje warte 318,5 mln zł. Wśród nich znajduje się budowa instrastruktury portowej oraz instrastruktury przy mającym powstać centrum logistycznym w Porcie Szczecin-Świnoujście. Wartość dofinansowania obu projektów sięga odpowiednio 53,59 i 21,60 mln zł. Kolejne inwestycje zatwierdzone przez fundusz to budowa Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni (189 mln zł) i ulicy Janka Wiśniewskiego także w tym mieście (51,41 mln zł).