Czytasz dzięki

Druga fala: firmy w stanie gotowości

opublikowano: 15-10-2020, 22:00

Większość MŚP nie czekała biernie na jesienny atak koronawirusa. Przygotowały się organizacyjnie, na ile mogły. Czy to wystarczy?

Przedsiębiorcy latem nie próżnowali. Aż 60 proc. MŚP twierdzi, że są przygotowane na drugą falę pandemii — wynika z piątej edycji badania „KoronaBilans MŚP” Krajowego Rejestru Długów (KRD).

Deklaracje firm pozwalają wierzyć, że biznes jest w stanie
bezpiecznie pracować w czasie drugiej fali pandemii. Kolejny lockdown nie jest
konieczny — mówi Jacek Cieplak, zastępca Rzecznika MŚP.
Zobacz więcej

BEZ LOCKDOWNU:

Deklaracje firm pozwalają wierzyć, że biznes jest w stanie bezpiecznie pracować w czasie drugiej fali pandemii. Kolejny lockdown nie jest konieczny — mówi Jacek Cieplak, zastępca Rzecznika MŚP. Fot. Marek Wiśniewski

Praca zdalna nie dla MŚP

Największą mobilizację deklarują średnie spółki. Aż 85 proc. przedstawicieli tych firm uważa, że są gotowi na kolejne uderzenie koronawirusa. Przy tym dwie trzecie przedsiębiorców w celu przygotowania się do niego zadbało o dodatkowe środki ostrożności. Jedna trzecia firm zabezpieczyła towar w magazynach i planuje rozszerzyć ofertę o nowe produkty. Co piąta spółka w poszukiwaniu oszczędności i rezerw finansowych zamroziła pracownikom premie i dodatki do pensji.

Z badania wynika, że jedną z największych obaw przedsiębiorców jest zamknięcie placówek edukacyjnych i wynikająca z tego nieobecność pracowników (40 proc.). Najbardziej dotknęłoby to średnie spółki i branżę budowlaną.

Zamknięcie szkół i przedszkoli utrudniłoby pracę wielu małym i średnim podmiotom, tym bardziej że w większości z nich home office się nie sprawdza. Tylko 5,3 proc. badanych deklaruje, że może wdrożyć w pełni pracę zdalną. Są to głównie firmy usługowe. Natomiast 42,1 proc. korzysta częściowo z home office. W ponad połowie (52,6 proc.) pracownicy nie mają takiej opcji. Najwięcej, bo 58,3 proc., jest przedsiębiorstw, w których wszyscy pracownicy wykonują obowiązki wyłącznie w biurze. Natomiast 16,7 proc. MŚP pracuje w modelu, w którym trzy czwarte załogi jest w firmie, a jedna czwarta działa zdalnie. Po ustaniu pandemii przeważająca liczba firm (63,2 proc.) chce pozostać przy obecnym systemie pracy.

Kto korzystał z pomocy

Przedsiębiorcy odpowiadali też na pytania o rządowe programy pomocowe. Okazuje się, że skorzystało z nich już prawie trzy czwarte badanych firm. Najwyższy odsetek beneficjentów jest wśród mikrofirm (80 proc.). Największą popularnością cieszyło się postojowe (78 proc.) oraz dofinansowanie zatrudnienia (41 proc.). Natomiast wśród średnich spółek tylko ponad 40 proc. wzięło udział w którymśz programów pomocowych. Prawie 43 proc. przedsiębiorców twierdzi, że powodem był brak spełnienia warunków formalnych przewidzianych przez ustawodawcę, a 40 proc. odpowiedziało, że ich biznes nie potrzebował pomocy.

Jednocześnie ponad 40 proc. przedsiębiorców uważa, że oferowane przez rząd wsparcie było niewystarczające, a niespełna połowa firm (49 proc.) zadeklarowała, że poradzi sobie w sytuacji, gdy programy pomocowe nie będą kontynuowane.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Więcej optymizmu

Generalnie firmy dobrze oceniają swoją aktualną sytuację ekonomiczną. W poprzedniej edycji badania twierdziło tak 45,7 proc. przedsiębiorców, a obecnie 48,3 proc. Negatywnie ocenia swoją sytuację 16,4 proc. respondentów. Ten odsetek spadł z poziomu 24 proc.

— Nastroje przedsiębiorców się poprawiają. Trzeba jednak pamiętać, że wyniki badania poznaliśmy jeszcze przed wzrostem zachorowań i utworzeniem w całym kraju strefy żółtej — zwraca uwagę Jacek Cieplak, zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Gorzej natomiast wypadły oceny przedsiębiorców dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej. Tu liczba pesymistów wzrosła z 24,3 proc. do blisko 30 proc. Pandemia wciąż ma duży wpływ na działalność firm. Aż 64,8 proc. badanych przyznaje, że oddziałuje na ich produkcję, sprzedaż albo świadczenie usług. Spadek przychodów w ciągu najbliższych trzech miesięcy prognozuje 43,1 proc. firm, a zaledwie 1,6 proc. oczekuje wzrostu.

Nowe etaty

Jeśli chodzi o zatrudnienie — pracodawcy raczej planują powiększanie zespołów niż ich zmniejszanie. W najbliższych trzech miesiącach pracowników chce zatrudnić 13,5 proc. przedsiębiorstw, a zwolnienia planuje tylko 6,6 proc. firm. Przedsiębiorstwa, które deklarują, że będą zatrudniać, w większości zamierzają powiększyć załogę o jedną czwartą (blisko 66 proc. wskazań).

— Rynek powoli nasyca się pracownikami po wcześniejszej fali zwolnień. Ciągle jest miejsce na nowe etaty. Część osób musiała zmierzyć się z poszukiwaniem nowego pracodawcy lub przebranżowieniem, ale finalnie sytuacja w zatrudnieniu nie jest zła. Wiele firm robiło wszystko, aby obronić miejsca pracy, nawet kosztem niższych wynagrodzeń czy przestojów. Widać, że przedsiębiorcy nie chcą oddać swoich ludzi walkowerem — uważa Adam Łącki, prezes KRD.

Ponadto MŚP coraz odważniej myślą o inwestycjach. Obecnie prawie co piąte przedsiębiorstwo planuje je w najbliższych trzech miesiącach. W poprzedniej edycji badania takie deklaracje składało nieco ponad 15 proc. Nadal dominuje chęć zakupu nowych sprzętów i maszyn (52,6 proc.), ale coraz więcej firm myśli o zakupie gruntów. Obecnie chce je pozyskać 8,8 proc. firm, wcześniej jedynie 2,2 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane