Dyrektywy bez tajemnic: VI Dyrektywa art. 28a

Mira Wszelaka
opublikowano: 2003-08-14 00:00

Za dostawy towarów za wynagrodzeniem uznaje się (...) przemieszczenie towarów przez podatnika z własnego przedsiębiorstwa do innego państwa członkowskiego. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem obejmuje wykorzystanie przez podatnika dla celów prowadzonej działalności towarów wysyłanych lub przywiezionych przez tego podatnika lub w jego imieniu, z innego państwa członkowskiego, na terytorium którego towary te zostały wyprodukowane, wydobyte, przetworzone, zakupione, nabyte lub zaimportowane przez podatnika w ramach prowadzonej działalności do tego innego państwa członkowskiego.

Przepisy VI Dyrektywy przewidują rozszerzenie katalogu czynności, które zrównane są z dostawą i wewnątrzwspólnotowym nabyciem za wynagrodzeniem. Czynności te nie mają charakteru transakcji dwustronnych, niemniej jednak wywołują takie same skutki, jak dostawa lub nabycie towarów. Zgodnie z art. 28a (5) (b) czynnością zrównaną z dostawą towarów za wynagrodzeniem jest transfer towarów dokonany przez podatnika z jego przedsiębiorstwa do innego państwa członkowskiego w celu prowadzonej tam działalności gospodarczej.

Aleksandra Kalinowska ekspert Ernst & Young

W przypadku wywozu towarów przez podatnika w celu wykorzystania do własnej działalności co do zasady powstaje obowiązek rejestracji na VAT w kraju, do którego są przywożone towary (ze względu na zaklasyfikowanie wywozu towarów do innego państwa członkowskiego, np. do własnego magazynu jako wewnątrzwspólnotowego nabycia w kraju przeznaczenia). W niektórych przypadkach rejestracji można uniknąć. Obowiązek ten nie wystąpi bowiem [w przypadkach określonych w art. 28a (5) (b)], gdy: — czasowy wywóz towarów jest dokonywany w celu wykonania usług na rzecz podatnika (np. w celu ich przetworzenia, naprawy itp.), pod warunkiem że towary te powrócą do kraju wysyłki — wystąpi czasowy wywóz towarów w celu wykonywania usług przy wykorzystywaniu tych towarów przez podatnika (np. wywóz narzędzi, urządzeń pomiarowych itp.) — wystąpi czasowy wywóz towarów, który trwa nie dłużej jednak niż na okres 24 miesięcy, pod warunkiem że import takich towarów spoza wspólnoty z uwagi na ich przywóz czasowy zwolniony byłby od cła, np. wywóz towarów na targi i wystawy. Powyższe czynności zostały bowiem wyłączone z opodatkowania VAT.

Należy zwrócić uwagę, że przepisy dotyczące VAT różnią się w poszczególnych krajach UE w obszarze, w którym VI Dyrektywa pozostawiła swobodę państwom członkowskim. Przykładowo w niektórych krajach, np. w Holandii, czy w Szwecji obowiązek rejestracji nie wystąpi, gdy towary są wywożone do magazynu w celu dalszej odsprzedaży różnym dostawcom, będą też wywożone do magazynu kontrahenta w celu dalszej odsprzedaży. W takiej sytuacji nabywca towarów jest zobowiązany do naliczenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia i jednocześnie podatek ten podlega odliczeniu na ogólnych zasadach. W praktyce należy upewnić się, jak wyglądają przepisy wewnętrzne kraju, w którym zamierzamy prowadzić działalność.