Dystrybutor mrożonek się odradza

Fundusz dokapitalizował Ren. Ten zapowiada solidne zwyżki i wspomina o akwizycjach.

O Grupie Ren, dystrybutorze m.in. lodów, mrożonych owoców i warzyw z Mazowsza głośno było ostatnio w mediach z powodu potyczek sądowych jego byłych i nowych właścicieli — rodziny Pyłków i Horteksu. W tle była kwestia słabych finansów sprzedawanej/kupowanej spółki, a dodatkowego smaczku dodawało połączenie biznesów Horteksu i Grupy Ren — czyli producenta mrożonek i ich dystrybutora, który przecież handluje także produktami konkurencyjnych przetwórców. Wydaje się, że wszystkie te problemy są już rozwiązane. Zaczynając od końca — spółki nie mają ze sobą już nic wspólnego (Argan Capital sprzedał Hortex, pozostawiając sobie Ren), dystrybutor został dokapitalizowany, a spory sądowe są zakończone. I Grupa Ren obiecuje mocno rosnąć.

Zobacz więcej

Ciągły ruch: Dużym wyzwaniem jest zarządzanie lodówką z mrożonkami. Co roku wprowadzamy na rynek ok. 200 nowości różnych producentów, przy czym w sprzedaży utrzymuje się zwykle kilkanaście takich indeksów. Klienci wprawdzie chętnie kosztują nowości, ale nie włączają ich na stałe do swojego menu – mówi Andrzej Kraszewski, prezes Grupy Ren. Fot. Marek Wiśniewski

Kolejne magazyny

— Ostatnie trzy lata były dla spółki okresem głębokiej restrukturyzacji. Po trzech kwartałach [zakończonych w lutym — red.] mamy przychody sięgające prawie 200 mln zł, co oznacza 15-procentowy wzrost i operacyjnie wychodzimy na plus. Całe 12 miesięcy chcemy zamknąć obrotem na poziomie 240 mln zł. W kolejnym roku rozliczeniowym będziemy natomiast już na plusie netto — mówi Andrzej Kraszewski, nowy prezes Grupy Ren, a wcześniej m.in. członek zarządu mrożonkowego Igloteksu.

Przed trzema miesiącami fundusz Argan Capital, do którego należy Grupa Ren, dokapitalizował spółkę 80 mln zł m.in. pod kątem inwestycji w logistykę.

— Powiększamy i unowocześniamy magazyny i flotę dystrybucyjną. W Radomiu jeszcze w kwietniu otworzymy nową chłodnię. Poszerzamy dystrybucję w kraju — dokładamy w tym roku sezonowo trzy punkty logistyczne w ramach cross- -dockingu [wysyłanie towaru bezpośrednio od odbiorcy, bez magazynowania — red.], żeby lepiej zaopatrywać wybrane regiony w trakcie wzmożonego wakacyjnego popytu. Z czasem mogą stać się stałymi magazynami — dodaje Andrzej Kraszewski.

Setki dystrybutorów

Właśnie teraz zaczyna się najgorętszy mrożonkowy okres roku — oczekiwanie na wyższą temperaturę i gwałtowny wzrost zamówień na lody. To one odpowiadają za ok. 50 proc. obrotów Grupy Ren. Kolejne są warzywa i owoce, a później dania gotowe i ryby. W tych ostatnich panuje jednak największe poruszenie.

— W tej części portfela rośniemy o ok. 20 proc., przy czym sam rynek rośnie o 2-3 proc. Dynamikę całego naszego biznesu, czyli 15 proc., jesteśmy natomiast w stanie utrzymać w kolejnym roku — zapowiada Andrzej Kraszewski. Przyznaje, że oprócz organicznego wzrostu spółkę interesują akwizycje. Nie ujawnia jednak szczegółów.

— Dystrybucja mrożonek to wciąż bardzo mocno rozdrobniony rynek. Czołowy producent lodów ma w Polsce ok. 150 dystrybutorów. To pokazuje, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w zakresie konsolidacji. My oczywiście chcemy w niej uczestniczyć — mówi prezes Renu. Jako zarządzający spółką należącą do funduszu przyznaje, że ona sama też będzie na sprzedaż.

— Nie jest to jednak ten moment. Rozwijamy się, inwestujemy, rozkręcamy mocno drugą nogę biznesu [dostawy do kanału HoReCa — red.] i możemy jeszcze dużo zrobić, by podnieść wartość firmy — dodaje Andrzej Kraszewski.

OKIEM EKSPERTA

Trudno o dobre przejęcie

PIOTR GRAUER, ekspert firmy doradczej KPMG

Na rynku od lat widać dwóch graczy: Iglotex i Ren. Kolejni są już znacząco mniejsi, najczęściej to wręcz firmy „garażowe”. Handel nowoczesny bazuje na własnej dystrybucji, więc takie zewnętrzne podmioty mają do podziału rynek tradycyjny (czyli małe, pojedyncze sklepy), a ta część rynku się kurczy. Więcej dziś ugrać można w kanale HoReCa, który się powiększa. Źródło wzrostu to budowa sprzedaży w tym kanale i raczej przejmowanie terenu po małych podmiotach, a nie konsolidacja. Trudno wskazać dziś ciekawy podmiot do akwizycji dla tej dwójki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Dystrybutor mrożonek się odradza