Dziś zysk pochodzi z innych źródeł

Jan Kaliński
opublikowano: 16-08-2006, 00:00

Rozwój technologii stawia przed producentami sprzętu trudne zadania. Nowe usługi wymagają stworzenia odpowiednich urządzeń.

Producenci urządzeń końcowych muszą tworzyć terminale, pozwalające abonentom w pełni korzystać z usług oferowanych przez operatorów. Pojawiła się zatem tendencja do skupiania funkcji wielu obecnych urządzeń końcowych w jednym terminalu.

Część technologii, które będą miały największy wpływ na opinie użytkowników i ich decyzje o skorzystaniu lub nie z usług danego operatora, już weszła do powszechnego użytku, inne są w fazie testów.

— Wśród technologii, które będą rozwijać się najbardziej dynamicznie w najbliższych latach, jest HSPA — mobilny bezprzewodowy internet z prędkością do 15Mb/s, IPTV — interaktywna telewizja, DVB-H — mobilna telewizja, wideofonia, WiMax — stacjonarny bezprzewodowy internet oraz VoIP — telefonia internetowa — wymienia Łukasz Mierzwiak, product manager w dziale infrastruktury operatorskiej Siemensa.

Nowe wyzwania

Nowe technologie to także wyzwanie dla operatorów i producentów sprzętu do ich obsługi. Stanowi ono bowiem szansę z jednej, a zagrożenie z drugiej strony.

— Przykładem jest rozwój taniej lub darmowej telefonii internetowej, która uszczupla przychody operatorów z usług głosowych. W zamian obserwujemy wzrost zapotrzebowania na szerokopasmowy internet — twierdzi Łukasz Mierzwiak.

Operatorzy stoją przed koniecznością wprowadzania zróżnicowanych usług, bazujących na IP. Paweł Wojciechowski z Alcatel Polska twierdzi, że jest to decydujący krok dla zdobycia nowych rynków i zwiększenia dochodowości.

— Dotychczas operatorzy inwestowali w szkielet, w rdzeń sieci, a obecnie zaczynają koncentrować się na usługach i inwestują w możliwości ich świadczenia, np. budują sieci metropolitarne po to, żeby wykorzystać przepustowość sieci szkieletowej, w którą wcześniej zainwestowali — dodaje Paweł Wojciechowski.

Wcześniejsze inwestycje były konieczne. Dziś mogą przynosić zyski — np. dzięki usługom szerokopasmowym.

— Wdrażanie nowych technologii umożliwia oferowanie w pełni konwergentnych usług, takich jak np. dostarczanie treści wideo na żądanie — twierdzi Paweł Wojciechowski.

Integracja usług staje się nie tylko udogodnieniem dla klientów. To jedyna szansa na przetrwanie dla operatorów. Tradycyjny serwis już nie wystarcza do utrzymania zysków na wysokim poziomie.

Nowe możliwości

Wielu operatorów, doceniając nowe możliwości, inwestuje w odpowiednią infrastrukturę, chcąc zagwarantować dostępność wszystkich możliwych usług swoim dotychczasowym i potencjalnym klientom.

— Inwestycje te umożliwią transmisję wideo i głosu oraz zarządzanie transmisją danych klientów biznesowych czy też pełną implementację sieci następnej generacji. Dzięki nim operatorzy mogą poprawić swoją pozycję na rynku. Sami muszą zdefiniować nową generację usług. Jedną z bardziej lukratywnych jest transmisja treści wideo — opisuje Paweł Wojciechowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jan Kaliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu