E-klient bazuje na doświadczeniach

opublikowano: 26-03-2018, 22:00

Niedziele bez handlu to szansa dla sklepów internetowych. Tylko czy nie stracą zaufania Kowalskich?

76 proc. Polaków chętnie dzieli się danymi przy zakupach w sieci. Prawie połowa (44 proc.) nie ma problemu z podaniem adresu e-mail, a 38 proc. — z ujawnieniem swojej historii zakupów — wynika z najnowszych badań SAP. Zaufanie konsumentów łatwo jednak można stracić. 86 proc. respondentów nie toleruje operowania ich danymi bez zgody, 58 proc. irytuje spam, a 46 proc. nie wybacza błędów w tych działaniach popełnionych więcej niż dwa razy. Natomiast 39 proc. ankietowanych gotowych jest zrezygnować z usług sklepu, który oferuje różne promocje w placówkach tradycyjnych i internetowych.

— Kluczem do sukcesu w e- -commerce jest tworzenie trwałych relacji z klientami. Ułatwiają to następujące czynniki: technologie pozwalające na kontakty w wielu kanałach online i offline, szybki dostęp do treści z urządzeń mobilnych, a także wsparcie machine learning w rekomendacjach, obsłudze klienta i profilowaniu. Nic jednak nie zastąpi zaufania konsumentów — mówi Adam Goljan, starszy specjalista w SAP Hybris.

Klienci w Polsce nie są przeczuleni na punkcie swojej prywatności — swoimi danymi dzielą się chętniej niż konsumenci w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Holandii. To nie znaczy, że nie reagują na niewłaściwe praktyki zbierania informacji przez firmy. 25 maja przedsiębiorców zacznie obowiązywać unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO) — wprawdzie nie jest ono żadną rewolucją w stosunku do obecnych regulacji, ale może sprawić, że Kowalscy staną się bardziej świadomi swoich praw. Nowe przepisy stawiają przed firmami wiele wyzwań. Przedsiębiorcy zwykle mówią o nich w kontekście problemów, kosztów i pracowników. A nie dostrzegają korzyści wizerunkowych, które mogą się przełożyć na lojalność klientów i wzrost obrotów.

— Jako konsumenci chcemy wiedzieć, kto korzysta z naszych danych, i móc decydować, po co, w jakim zakresie i jak długo będą one używane. Nowe regulacje, w tym RODO, postrzegane są przez firmy jako problem. A to przecież szansa na nowe otwarcie w relacjach firma — klient — przekonuje Adam Goljan. W marcu weszła w życie ustawa ograniczająca handel w niedziele. Jej efektem będzie zmniejszenie wpływów do budżetu o 2 mld zł (PIT i CIT) — szacują eksperci PwC.

To, co uderza w stacjonarne sklepy, może sprzyjać rozwojowi e-commerce. Jeden warunek: internetowe placówki muszą zarządzać danymi Kowalskiego uczciwie i zgodnie z prawem.

 

35 proc. Taki odsetek polskich konsumentów badanych przez PwC przyznał, że urządzenia mobilne stają się ich głównym narzędziem robienia zakupów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / E-klient bazuje na doświadczeniach