E-księgowość coraz popularniejsza

Przedsiębiorcy powoli odzwyczajają się od archiwizacji faktur na papierze. Pracuje nad tym Tax Care.

Chmura Faktur to internetowy system stworzony przez Tax Care, za pośrednictwem którego przedsiębiorcy mogą wystawiać, przesyłać i przechowywać wszystkie swoje dokumenty. O jego uruchomieniu firma informowała w lutym tego roku. Teraz zrobiła podsumowanie. Wynika z niego, że do końca lipca w Chmurze Faktur zarejestrowało się niemal 22 tys. użytkowników. Obecnie w każdym tygodniu przybywa średnio 400 nowych, a miesięcznie przedsiębiorcywystawiają za pośrednictwem Chmury Faktur przeciętnie 25 tys. dokumentów. Jest to zdecydowanie najczęściej wykorzystywana funkcjonalność platformy.

— Przy okazji wystawiania faktury przedsiębiorcy często automatycznie pobierają dane kontrahentów z GUS, sprawdzają REGON lub status płatnika VAT. Przesyłając dokumenty księgowe przez Chmurę, nadawcy korzystają też z możliwości potwierdzenia odbioru i przypomnienia o terminie zapłaty. Nieco rzadziej wykorzystują platformę do przechowywania otrzymywanych faktur — mówi Anna Moskwiak- Karaszewska, dyrektor działu IT Tax Care.

Niewielkim powodzeniem cieszą się także funkcje związane z czynnościami, których przedsiębiorcy nie muszą robić samodzielnie, jak choćby generowanie plików kontrolnych JPK_VAT, wystawianie not korygujących lub ponagleń do zapłaty.

— Na razie niewielu przedsiębiorców zdecydowało się też na tworzenie w chmurze archiwów wszystkich dokumentów księgowych firmy — mówi Anna Moskwiak-Karaszewska.

Proces przestawienia się na księgowość w Chmurze nie jest prosty, bo w Polsce sektor MŚP jest mocno przywiązany do papieru. Badania przeprowadzone pod koniec ubiegłego roku przez Grupę Idea Banku wykazały, że aż 98 proc. polskich przedsiębiorców archiwizowało papierowe faktury w biurze księgowym lub w siedzibie firmy. Oznacza to, że prawie wszystkie faktury prędzej czy później przyjmowały postać papierową, nawet jeżeli wcześniej funkcjonowały elektronicznie.

Przy tym aż 15 mln faktur jest wystawianych ręcznie. Żeby zdobyć papier na wyprodukowanie takiej liczby dokumentów, trzeba ściąć 128 tys. drzew. Tradycyjny obieg dokumentów zabiera każdemu przedsiębiorcy cztery godziny miesięcznie, które trzeba poświęcać na ich gromadzenie. W całej gospodarce pochłania to 8 mln roboczogodzin miesięcznie, co odpowiada 45 tys. etatów. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / E-księgowość coraz popularniejsza