EADS debiutuje na trzech giełdach

Kozmana Magdalena
11-07-2000, 00:00

EADS debiutuje na trzech giełdach

Grupa przyspieszy rozwój nowego modelu Airbusa

Wczoraj na trzech europejskich giełdach zadebiutowały akcje European Aeronautics Defence & Space — trzeciej pod względem wielkości grupy obronnej na świecie. Uzyskany z emisji kapitał zostanie przeznaczony przede wszystkim na produkcję samolotu A3XX.

W poniedziałek równolegle na trzech giełdach: w Paryżu, Frankfurcie i Madrycie debiutowały akcje największej europejskiej grupy obronnej European Aeronautics Defence & Space. W niedzielę wieczorem cenę dla drobnych inwestorów wyznaczono na najniższym z zakładanych poziomów — 18 EUR (74 zł), uwzględniając bonus wysokości 1 EUR (4,1 zł). Inwestorzy instytucjonalni z niechęcią spoglądali bowiem na spółkę, mającą dwóch prezesów i kosztowny plan restrukturyzacyjny.

Na poniedziałkowym debiucie walory wyceniono na 19 EUR (78 zł), czyli o 5,56 proc. wyżej. Jednak wkrótce potem zaczęły spadać, potwierdzając obawy inwestorów instytucjonalnych, dotyczące przyszłości grupy. Giełdowy debiut przyniósł EADS około 3 mld EUR (6,6 mld zł), wliczając w to akcje francuskiego Aerospaciale Matra, które zostały zamienione na papiery EADS. Z nowej emisji grupa uzyskała 1,6 mld EUR (6,6 mld zł).

Cały koncern jest wyceniany na 15,4 mld EUR (63 mld zł). Swoją wielkością ustępuje on tylko amerykańskim grupom lotniczo-obronnym Boeing i Lockheed Martin.

Super jet

Uzyskany z publicznej emisji akcji kapitał zostanie przeznaczony przede wszystkim na rozwój produkcji super jeta A3XX. Na uruchomienie produkcji tego dwupokładowego samolotu na 550 miejsc EADS będzie potrzebował zawrotną sumę 12 mld USD (52 mld zł). Produkcja samolotu ruszy po zebraniu przynajmniej 50 zamówień. EADS podał, że zainteresowanie nowym modelem jest ogromne. Nie umniejsza to faktu, że przedsięwzięcie przez długie lata nie będzie rentowne. A3XX ma stanowić konkurencję dla Boeinga 747, na którego pokładzie znajduje się 400 miejsc.

Długi proces

EADS powstał dziewięć miesięcy temu w wyniku fuzji trzech koncernów: francuskiego Aerospaciale Matra (powstałego po połączeniu Aerospaciale z częścią Lagardere), hiszpańskiego Constructiones Aeronauticas oraz Dasa, będącego częścią amerykańsko-niemieckiego koncernu DaimlerChrysler. Firmę zarejestrowano w Holandii, a na dwie główne siedziby zarządu wybrano Paryż i Monachium.

Proces powołania koncernu trwał kilka lat, a trzy tworzące go spółki były zaangażowane w produkcję Airbusa. Stopniowo produkcja samolotu zaczęła odgrywać dominującą rolę w ich działalności, wzmacniając istniejące więzy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kozmana Magdalena

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / EADS debiutuje na trzech giełdach