Zysk EBIT w drugim kwartale 2025 r. wyniósł 30,3 mln zł, a przychody 208,1 mln zł. Analitycy oczekiwali ok. 32,1 mln zł EBIT oraz 228,3 mln zł przychodów.
W całym pierwszym półroczu 2025 r. grupa wypracowała 380,3 mln zł przychodów, 66,5 mln zł EBITDA, 47,4 mln zł EBIT i 30 mln zł zysku netto j.d.
W ocenie zarządu, wyniki grupy pozostawały pod wpływem trudnych uwarunkowań makroekonomicznych, które wpływały na aktywność i wybory konsumentów, a rynek farb nadal nie wykazywał oznak ożywienia.
"Otoczenie makroekonomiczne, jak również sytuacja w branży farb, nie uległy poprawie w II kwartale 2025 roku, co przełożyło się na spadek sprzedaży w całym I półroczu br. W tych warunkach skupiamy się na działaniach zwiększających odporność, tj. dyscyplinie kosztowej oraz systematycznym obniżaniu poziomu zadłużenia – na koniec czerwca br. wskaźnik długu netto do EBITDA wyniósł 1,69. Wyniki grupy potwierdzają naszą zdolność do skutecznego działania i utrzymania udziałów rynkowych, mimo utrzymujących się wyzwań popytowych na kluczowych rynkach" - powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, wiceprezes Joanna Wróbel-Lipa.
Rentowność EBITDA w pierwszym półroczu 2025 r. wyniosła 17,5 proc., co stanowi wzrost o 0,8 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim, a w samym drugim kwartale było to 19,1 proc., czyli o 1,3 punktu procentowego więcej rok do roku.
W pierwszym półroczu 2025 r. marża brutto ze sprzedaży wzrosła do 49,9 proc. wobec 48,4 proc. w analogicznym okresie roku poprzedniego, co - jak podano - wynikało ze sprzyjającej relacji kosztów wytworzenia do uzyskanej sprzedaży.
Wartość sprzedaży krajowej w pierwszym półroczu 2025 roku osiągnęła 279,2 mln zł, co oznacza spadek o 2,3 proc. rok do roku, stanowiąc 73,4 proc. skonsolidowanych przychodów. Na rynku węgierskim przychody zmniejszyły się o 10,7 proc. rok do roku, osiągając wartość 47,5 mln zł. Sprzedaż na rynku ukraińskim wyniosła 39,4 mln zł, co oznacza spadek o 8,2 proc. rok do roku.
"Dodatkowo na poziom wyników negatywnie wpłynęło umocnienie złotego względem forinta i hrywny" - dodano.
Jak podano w sprawozdaniu, według szacunków grupy, rynek farb dekoracyjnych w Polsce w drugim kwartale 2025 roku nadal zmagał się z trudnościami, które obserwowane były na początku roku. W warunkach braku wyraźnego impulsu popytowego, sprzedaż wolumenowa utrzymywała się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego.
Według oceny Grupy, stan branży nie zmienił się zasadniczo od pierwszego kwartału bieżącego roku. Wśród głównych czynników, które kształtują stan branży grupa wskazała: powolny wzrost realnej siły nabywczej konsumentów ograniczany wysokimi stopami procentowymi, niepewność spowodowaną ogólną sytuacją geopolityczną (w tym w szczególności wojną w Ukrainie), oraz fakt, że produkty grupy nie są produktami pierwszej potrzeby. Wpływ na sytuację na rynku miał również wciąż obniżony poziom ufności konsumenckiej.
Rynek węgierski - według szacunków grupy - w drugim kwartale 2025 roku nadal zmagał się z trudnościami obserwowanymi również w roku ubiegłym, a w warunkach braku wyraźnego impulsu popytowego oraz przy przeciętnych wynikach wskaźników makroekonomicznych, sprzedaż wolumenowa utrzymuje się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego.
Z kolei na ukraińskim rynku farb i lakierów trudności utrzymują się od kilku lat i są bezpośrednio związane z trwającym konfliktem zbrojnym. W ocenie zarządu, poziom sprzedaży wolumenowej pozostawał zbliżony do wolumenów odnotowanych w analogicznym okresie roku ubiegłego.
W pierwszym półroczu 2025 roku łączne nakłady inwestycyjne (CAPEX) wyniosły 9,8 mln zł wobec 16,4 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wydatki CAPEX netto (nakłady inwestycyjne pomniejszone o przychody ze sprzedaży aktywów trwałych) wyniosły 6,4 mln zł.