Ecco Holiday skoczy na misje

Touroperator chce obsługiwać biznes i liczy na współpracę z rządem. Planuje też rozkręcić turystykę przyjazdową

Ministerstwo Rozwoju zamierza stworzyć Agencję Wspierania Eksportu (AWE), która zajmie się kompleksową obsługą polskich firm, w tym m.in. misjami gospodarczymi. W sukurs rządowi chce przyjść Ecco Holiday, polskie biuro podróży, którego udziałowcami są Asekuracja (85,49 proc.) i SKOK Holding (14,51 proc.).

— Piszę list do Ministerstwa Rozwoju, gdyż — oczywiście na mniejszą skalę — prowadzimy już podobne działania. Jesteśmy gotowi dzielić się doświadczeniami, wskazać miejsca, które są dla przedsiębiorców istotne. Niezależnie od tego, czy ministerstwo skorzysta z naszych sugestii, zamierzamy realizować projekt wsparcia polskich przedsiębiorców gotowych do ekspansji zagranicznej — zapowiada Grzegorz Płókarz, prezes Ecco Holiday. Resort nie mówi „nie”.

— Jesteśmy otwarci na propozycje, ale do rozpoczęcia działalności AWE zostało jeszcze trochę czasu — mówi Radosław Domagalski, wiceminister rozwoju.

Klient nasz pan

Prezes Ecco przyznaje, że to klienci podpowiedzieli nowy kierunek. — Grupa architektów chciała w Republice Południowej Afryki oglądać mosty, szefowie kuchni szkolili się w Indiach, a budowlańcy poszukiwali maszyn i urządzeń w Chinach. Sprawdziliśmy w lokalnych organizacjach zrzeszających przedsiębiorców, że jest duże zainteresowanie małych i średnich firm, które nie zawszemają szansę zabrać się z rządowymi misjami w celu nawiązania kontaktów za granicą.

Zobaczyliśmy, co robią placówki zagraniczne. Nasza konkluzja jest bardzo podobna do wniosków Ministerstwa Rozwoju — nie jest najlepiej, podejście do misji jest urzędnicze, mało kto patrzy na efektywność lub koszty uczestnika. Brakuje też inicjatywy wewnątrz kraju, żeby spytać firmy o oczekiwania — mówi Grzegorz Płókarz.

Ecco Holiday zacznie od kierunków najpopularniejszych wśród turystów, bo tam ma najwięcej doświadczenia, czyli Republiki Południowej Afryki, Chin, Izraela i Indii. — Mamy dział B2B, który obsługuje wyjazdy incentive i służbowe dla polskich firm, ale nie planujemy organizacji misji gospodarczych, bo to zadanie właściwego ministra. Trudno powiedzieć, czy to dobry kierunek — komentuje Remigiusz Talarek, wiceprezes Rainbow Tours.

— Doświadczenie touroperatorów w organizowaniu wyjazdów w rejony egzotyczne może stanowić bardzo duży plus, ponieważ znajomość zwyczajów, zachowań i specyfiki stosunków międzyludzkich ma dla skuteczności kontaktów biznesowych duże znaczenie. Dotyczy to krajów azjatyckich, a w szczególności Chin, gdzie potencjał współpracy gospodarczej trudno przecenić — uważa Jacek Dąbrowski, wiceprezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA.

Jeden krok dalej

Prezes Ecco Holiday idzie jeszcze dalej: zamierza ściągać do Polski turystykę biznesową.

— Chcemy wykorzystać potencjał krajowej turystyki, np. hotelarze z Gdańska, którzy przez 10 miesięcy w roku cierpią z powodu mniejszego obłożenia, mogliby zareklamować bazę na organizację kongresów i imprez firmowych dla zagranicznych firm. Do tego potrzebny jest za granicą ktoś, kto zna się na tamtym rynku, wie, jak się poruszać, co można zrobić w Polsce np. dla grupy Chińczyków — mówi prezes Ecco Holiday.

Eksperci radzą, by nie wyważać otwartych drzwi. — Zdarza się nam prowadzić tego typu działalność. Jednak biznesową turystyką przyjazdową zajmuje się w Polsce wiele wyspecjalizowanych firm, np. Jan-Pol z Krakowa. Ten rynek nie jest pustynią, jak wydaje się prezesowi Ecco Holiday — uważa Remigiusz Talarek. Ecco Holiday, 12. pod względem przychodów w 2014 r. (47 mln zł) biuro podróży, kolejny raz decyduje się na innowacyjny krok.

W 2012 r. jako pierwsze w Polsce wprowadziło ochronę wpłaconych przez turystów kwot, bo obecny system gwarancyjny nie zabezpiecza klientów w razie upadłości. Jako jedno z pierwszych w Polsce zaczęło zamiast czarterów korzystać z usług tanich linii lotniczych (dynamiczne pakietowanie). Wiązało się to jednak z ograniczeniem działalności. Jeszcze w 2011 r. biuro miało 170 mln zł przychodów i było w pierwszej dziesiątce. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Ecco Holiday skoczy na misje