Ekologia to nie trend, tylko strategia rozwoju

Komentarz partnera Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity
opublikowano: 2021-06-27 20:00

Dbałość o środowisko to nasza wspólna odpowiedzialność, której bardzo duża część leży po stronie firm. W biznesie widoczne jest rosnące znaczenie kwestii ekologicznych, coraz więcej firm wdraża strategie zakładające działania prośrodowiskowe. To nie tylko przejściowy trend. To strategia rozwoju, która już teraz pozwala rozwijać się szybciej i budować stabilną pozycję przedsiębiorstw w wieloletniej perspektywie, wpisując je w koncepcję zrównoważonego rozwoju.

W ostatnich latach widać coraz wyraźniej, że dbałość o ekologię jest jednym z istotnych czynników, które mają wpływ na decyzje konsumentów. W badaniu przeprowadzonym przez nas na wiosnę 2021 r. wśród pasażerów PKP Intercity 51 proc. z nich zadeklarowalo, że kwestie związane z ekologią mają wpływ na to, jaki środek transportu wybierają.

Nie sposób mówić o neutralności klimatycznej Polski i Unii Europejskiej bez podjęcia wyzwania, jakim jest transformacja transportu. Jako cały sektor mamy wiele do zrobienia, bowiem prawie 30 proc. całkowitej emisji CO2 w UE pochodzi z transportu, z czego 72 proc. – z drogowego. Zrównoważony rozwój sektora to jedno z założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Rozwój kolei świetnie wpisuje się w jego cele, bowiem charakteryzuje się ona ponad trzy razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad osiem razy mniejszą emisją CO2 niż lotniczy. Kolej jest więc najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego.

Kolej odpowiada za jedynie 0,5 proc. emisji CO2 w Unii Europejskiej, jednak mimo stosunkowo niewielkiego wpływu na środowisko, intensyfikujemy swoje działania w dążeniu do neutralności klimatycznej. Chcąc skutecznie realizować plany rozwoju sektora kolejowego nakreślone przez Komisję Europejską, ogłosiliśmy na początku roku kontynuację strategii taborowej do 2030 r., w ramach której zainwestujemy w nowoczesny tabor 19 mld zł.

W efekcie inwestycji flotę PKP Intercity zasilą m.in. nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2. Realizując liczne działania na rzecz środowiska, PKP Intercity ma ambicję stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

Kolej jako transport przyszłości będzie bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna, co w połączeniu z rosnącą świadomością ekologiczną podróżnych sprawi, że będzie najchętniej wybieranym środkiem transportu. Duża w tym rola także podróży służbowych — zachęcam firmy do tego, aby zastanowiły się nad zmianą modelu delegacji, by zamiast samochodu lub samolotu wybrać ekologiczną i wygodną kolej. Z korzyścią dla środowiska.