Czytasz dzięki

Ekspansja stała się podstawą sukcesu

SEBASTIAN ŁYCZBA Partner i Szef Działu Rynków Publicznych w Ernst & Young
opublikowano: 12-03-2013, 00:00

Dla wielu firm notowanych na GPW kluczowe będzie realizowanie strategii międzynarodowej

KOMENTARZ PARTNERA STRATEGICZNEGO

Rok 2012 był z pewnością trudniejszy niż poprzedni, ponieważ odznaczał się słabnącymi warunkami makroekonomicznymi w Polsce i Europie. Decydującą rolę odgrywały więc takie czynniki, jak: konsekwencja w realizacji strategii, jakość działania zarządów, wprowadzanie nowych rozwiązań i produktów, odważne przejęcia, ekspansja międzynarodowa. Nagrody przyznane w tym roku przez „Puls Biznesu” są niewątpliwie odzwierciedleniem zauważenia w spółkach takich właśnie tendencji i dostrzeżeniem spółek najlepszych.

LPP to spółka, która w ostatnim 12-leciu wykonała potężną pracę i osiągnęła ogromny sukces. Jeszcze w 2001 r. skonsolidowane przychody Grupy LPP wynosiły 171 mln zł. Nie mamy zbyt wiele spółek w Polsce, które powstały od zera, a następnie niemal organicznie w ostatniej dekadzie zwiększyły ponad 19-krotnie przychody ze sprzedaży, doprowadzając je do poziomu 3,2 mld zł i osiągając te przychody na rynku polskim oraz kilkunastu rynkach zagranicznych. Co więcej, jest wciąż możliwe, że to tylko początek rozwoju tej mądrze zarządzanej spółki. Jedyne, czego mi brakuje, to większa płynność jej papierów na rynku, bo ma ona wszelkie dane, żeby w przyszłości być jedną z najważniejszych na GPW. Najbogatszym dziś Europejczykiem jest założyciel Grupy Inditex (ZARA i inne), więc może za 10 lat najbogatszym Polakiem będzie któryś z założycieli LPP?

Nie dziwi także miejsce w czołówce spółki Cyfrowy Polsat, której papiery nie tylko dały inwestorom nieźle zarobić, ale przede wszystkim poprzez odważną transakcję przejęcia Telewizji Polsat oraz konsekwentne poszerzanie pakietu oferowanych produktów spółka ta zaznaczyła swoje ambicje długoterminowe, stając się potężnym koncernem medialno-telekomunikacyjnym, który w przyszłości będzie grał o dominującą pozycję na rynku. Będzie to nie lada wyzwanie, bowiem konkurencja, poprzeczka i oczekiwania ustawione są szalenie wysoko.

KGHM to potęga wśród polskich przedsiębiorstw.

W ostatnich pięciu latach spółka więcej niż podwoiła wartość przychodów ze sprzedaży oraz osiągała ogromne zyski. Trzeba nadmienić, że w 2012 r. rezultaty finansowe KGHM po raz pierwszy ograniczyła nowa danina podatkowa, a także to, że spółka zdecydowała się na potężną, długoterminową i kapitałochłonną inwestycję po drugiej stronie Atlantyku. Chwała za wyniki i chwała za tę odważną decyzję, która może uczynić z KGHM firmę o globalnym zasięgu. Kluczowe jednak w najbliższych 2-3 latach będzie, jak ten wielki kombinat, niemający żadnych światowych doświadczeń operacyjnych, poradzi sobie z wykorzystaniem oraz odpowiednim zarządzaniem nowych międzynarodowych operacji, które — przypomnę — kosztowały blisko 10 mld zł, a pochłoną kolejne miliardy na inwestycje w kopalnie. Jest to wielkie wyzwanie i sprawdzian dla zarządu.

Integer.pl, który znalazł się w czołówce rankingu, od wielu lat konsekwentnie realizuje założone cele. Bazując na rynku wewnętrznym i gryząc boleśnie monopolistę, stał się innowacyjny do tego stopnia, że jest w stanie realizować strategię międzynarodowej ekspansji. Przychody w ostatnich pięciu latach wzrosły trzykrotnie, a zyski blisko dziesięciokrotnie. Mało? Wiem, że dla głównego właściciela i lidera tej spółki to dopiero początek.

Reasumując, jest w tej chwili na warszawskiej giełdzie spora liczba podmiotów, które wyróżniają się doskonałymi wynikami finansowymi, są rozsądnie zarządzane, realizują dobrze dobraną strategię, a przede wszystkim stale pracują nad zwiększaniem wartości dla akcjonariuszy, bo tylko takie efekty w długim terminie mogą potwierdzić bądź nie kompetencje zarządów spółek. Dla wielu firm notowanych na GPW kluczowe będzie realizowanie strategii międzynarodowej, o ile będą chciały utrzymać dotychczasowe tempo rozwoju.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: SEBASTIAN ŁYCZBA Partner i Szef Działu Rynków Publicznych w Ernst & Young

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy