Eksport szansą dla europejskich MSP

MARIUSZ MIK dyrektor zarządzający FedEx w Polsce
05-11-2015, 22:00

Siłą europejskiej gospodarki są małe i średnie przedsiębiorstwa

PREZENTACJA

MARIUSZ MIK dyrektor zarządzający FedEx w Polsce

Siłą europejskiej gospodarki są małe i średnie przedsiębiorstwa, które odgrywają kluczową rolę w europejskiej ekonomii i w gospodarkach poszczególnych krajów. Jak podaje Komisja Europejska, MSP stanowią 90 proc. wszystkich firm w UE i zapewniają 66 proc. zatrudnienia w sektorze prywatnym. Biorąc pod uwagęśrodowisko ekonomiczne i klimat biznesowy, sektor MSP będzie się nadal szybko rozwijał i z wielką korzyścią dla wzrostu gospodarki.

Dla zdecydowanej większości MSP rynki lokalne są kluczowym odbiorcą ich produktów i usług. Na ogół ich działalność nie wykracza poza rynek krajowy, rośnie jednak liczba firm, które zajmują się eksportem. Już 38 proc. europejskich MSP jest aktywnych na arenie międzynarodowej, eksportując do co najmniej jednego kraju — wynika z badania przeprowadzonego przez

Harris Interactive na zlecenie FedEx (wywiady online z pracownikami wyższego szczebla w MSP z Francji, Niemiec, Włoch i Hiszpanii, 8-27 marca 2015 r.). Wartość ta znacznie wzrosła w stosunku do lat ubiegłych.

Według raportu „FedEx European SME Export” wśród szybko rozwijających się przedsiębiorstw z tego sektora jest dwukrotnie więcej eksporterów niż wśród podmiotów, których przychody utrzymują się na stałym poziomie lub spadają. Małe i średnie firmy, które są aktywne w eksporcie, bardziej optymistycznie oceniają perspektywy swoich przychodów w najbliższym roku, a 60 proc. spodziewa się nawet ich wzrostu.

Wiele możliwości dla firm, które chcą się zajmować eksportem, stwarza ciągły rozwój sektora MSP.

Coraz większe szanse eksportowe w połączeniu z intensywnym rozwojem e-commerce sprawiają, że lokalizacja firmy traci znaczenie. W takiej sytuacji naturalne jest poszukiwanie przez MSP możliwości zbytu poza rynkami lokalnymi.

Jakie bariery powstrzymują małe i średnie przedsiębiorstwa przed wyjściem poza rynki krajowe? Firmy z sektora MSP biorące udział w badaniu realizowanym na zlecenie FedEx przyznają, że często brakuje im pracowników, którzy mogliby skoncentrować się na logistyce i zagadnieniach prawnych związanych z wchodzeniem na nowe rynki. Brakuje im także wiedzy koniecznej do swobodnego poruszania się w dziedzinie prawa handlowego i międzynarodowych procesów celnych.

Przedsiębiorcy często wskazują też na nieznajomość języków obcych, różnice w kulturze prowadzenia działalności gospodarczej i procedury prawno-administracyjne.

FedEx podejmuje współpracę z małymi i średnimi firmami, aby pomóc im przezwyciężyć bariery utrudniające działania eksportowe. Nasze wsparcie eksportu ułatwia takim przedsiębiorstwom zdobywanie niekiedy trudnych rynków zagranicznych. Tworzymy do tego warunki, zachęcamy i pomagamy. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MARIUSZ MIK dyrektor zarządzający FedEx w Polsce

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Eksport szansą dla europejskich MSP