Eksporterzy dostaną 120 mln EUR na promocję

Brand.pl to nowy program resortu gospodarki, który ma pokazać Polskę jako producenta markowych towarów. Trwa wybór branż.

W 2014 r. eksport stanowił 42 proc. PKB, ale Ministerstwo Gospodarki (MG) ma ambicje, by sięgał 60 proc.

— W tym roku eksport powinien urosnąć o 5,5 proc., do 172,1 mld EUR — przewiduje Janusz Piechociński, wicepremier, minister gospodarki. MG chce pomóc eksporterom programem wspólnej identyfikacji wizualnej Marki Polskiej Gospodarki. Proponuje jednakowy wygląd stoisk polskich firm na największych targach i podczas wszystkich imprez, w której biorą udział firmy korzystające z unijnego dofinansowania. Wszystko to w ramach projektu Brand.pl, systemu koordynacji polityki proeksportowej, który ma pokazywać Polskę jako producenta markowych produktów.

— Na lata 2014-20 mamy na Brand.pl 30 mln EUR oraz 90 mln EUR na projekt konkursowy wdrażany przez PARP, w którym firmy będą mogły wnioskować o dofinansowanie. Mamy już zgłoszenia, jakie branże warto by wspierać,analizujemy to i w trzecim kwartale będziemy mieć listę. Tak ja dotychczas, zamierzamy reagować szybko na zmiany, więc lista nie będzie zamknięta — mówi Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki. Tym razem resort gospodarki nie tylko pomaga, ale również wymaga.

— Spodziewalibyśmy się wzrostu udziału kapitału przedsiębiorstw korzystających z naszych programów promocji, tak by pieniądze unijne czy rządowe były czymś w rodzaju drożdży. Oczekujemy też, że takie firmy, jak KGHM, PKN Orlen czy PKO BP będą ambasadorami polskich produktów — mówi Janusz Piechociński.

Pierwsi partnerzy już chwalą pomysł.

— W jedności siła, dlatego bardzo nam się podoba pomysł ujednolicenia wizerunku polskich firm za granicą — komentuje Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy, mówi, że miasta już to robią.

— Podczas targów w Cannes przygotowaliśmy wspólną ofertę z Łodzią i Trójmiastem. Mamy też plany wspólnej promocji metropolii warszawskiej, na którą przeznaczymy 7 mln EUR. W jej ramach w pawilonie Zodiak powstanie m.in. showroom gospodarczy. Przekonaliśmy

już do tego 27 gmin, liczymy, że do przyszłego roku dołączy 13. Cieszę się, że w życie wchodzi nasza propozycja, by nie koncentrować się tylko na regionach, ale również miastach. Nie oczekujemy finansowania, tylko parasola — mówi Michał Olszewski. Wciąż jeszcze trwa w MG finansowany z unijnych funduszy na lata 2007-13 program „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych”. To m.in. 15 branżowych programów promocji w 33 krajach, programy promocji ogólnej na siedmiu rynkach perspektywicznych czy aktywizacji eksportu na wybranych rynkach. © Ⓟ

340 mln zł Taki był budżet projektu „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych”…

160 mln zł …taka część została przeznaczona na dofinansowanie działań promocyjnych polskich firm na rynkach zagranicznych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Eksporterzy dostaną 120 mln EUR na promocję