Electro World będzie polski

Wiktor Szczepaniak, GN
opublikowano: 07-08-2009, 00:00

Prezes sieci Mix Electronics zamierza przejąć sklepy sieci Electro World w Polsce.

Brytyjski potentat wycofuje się z naszego kraju

Prezes sieci Mix Electronics zamierza przejąć sklepy sieci Electro World w Polsce.

Już od roku po rynku handlowym krążą spekulacje i plotki o planach wycofania się z Polski sieci marketów Electro World, należącej do brytyjskiej grupy DSG International. Teraz są już na to dowody. Kilka dni temu w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów wylądował wniosek krakowskiej spółki Hesal o wydanie zgody na przejęcie firmy Electro World z siedzibą w Warszawie. Okazuje się, że jednym z udziałowców Hesala jest Henryk Sala, prezes ogólnopolskiej sieci sklepów Mix Electronics, handlującej sprzętem RTV i AGD. Wszystko wskazuje więc na to, że krakowska sieć zamierza przejąć markety Electro World w Polsce, a dzięki temu skokowo przyspieszyć rozwój i awansować do ścisłej branżowej czołówki.

Tajne/poufne

Electro World oficjalnie nie potwierdza na razie planów wyjścia z Polski, ale też nie zaprzecza.

"Obecnie oddział Electro World w Polsce pozostaje w Grupie DSG International, jednak działalność w Polsce jest przedmiotem wnikliwych analiz" — czytamy w oświadczeniu przesłanym "PB". Firma nie ujawnia wyników finansowych osiąganych w Polsce. Z raportów giełdowych DSG International wynika jednak, że jej działalność w Europie Środkowej przynosi straty, co zaowocowało już sprzedażą sklepów Electro World na Węgrzech.

W Polsce brytyjska firma, która chciała stworzyć przeciwwagę dla niemieckich sieci Media Markt i Saturn, nie zdołała rozwinąć skrzydeł. Uruchomiła zaledwie osiem sklepów: w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi, Katowicach i Opolu.

Z nieoficjalnych informacji "PB" wynika, że pierwotnie DSG planował sprzedaż całego biznesu w naszym regionie (z centralą w Pradze), ale ponieważ nie było chętnych na taki zakup, teraz wyprzedaje go po kawałku. Wartość transakcji ma być symboliczna, a marka Electro World ma zniknąć z polskiego rynku. Ostatecznie nic nie jest jednak przesądzone. Na rynku mówi się, że Mix Electronics nie jest pierwszą firmą, która przymierza się do przejęcia sklepów Electro World.

Twardy orzech

O planowanym przejęciu nie udało się niestety uzyskać żadnych informacji w firmie Mix Electronics — z powodu urlopu prezesa. Od komentarzy w tej sprawie powstrzymują się też krajowi rywale sieci Mix Electronics. Nieoficjalnie na rynku można się tylko dowiedzieć, że determinacja sprzedającego jest bardzo duża. Wielu przedstawicieli rynku podkreśla przy tym, że nie wszystkie lokalizacje sklepów Electro World w Polsce są trafione, co nie ułatwia sprzedaży tej sieci i uzyskania za nią dobrej ceny.

Rynek ocenia, że przejęcie Electro World przez Mix Electronics, jeśli do niego dojdzie, będzie dla krakowskiej sieci wielkim wyzwaniem.

— Bez doświadczenia w handlu na tak dużych powierzchniach, jakie mają sklepy Electro World, ich prowadzenie przez Mix Electronics nie będzie łatwe — mówi Wioletta Batóg, rzecznik firmy Media Saturn Holding Polska, która prowadzi już w naszym kraju 38 wielkopowierzchniowych sklepów Media Markt i 14 pod szyldem Saturn.

Potencjału sieci Mix Electronics nie można jednak lekceważyć. Ma ona już 200 sklepów w całej Polsce (od 150 do 700 mkw. powierzchni) i własne zaplecze hurtowe. Obroty krakowskiej grupy handlowej w 2008 r. osiągnęły wartość miliarda złotych.

Wojciech Konecki, dyrektor związku pracodawców branży AGD Ceced Polska

Gdyby Mix Electronics przejął polską sieć Electro World to bym mu szczerze pogratulował. Taki projekt byłby jednak dla tej firmy dużym wyzwaniem. Pamiętajmy, że inna krajowa sieć, Avans, połamała już zęby na próbie uruchomienia sieci wielkopowierzchniowych sklepów RTV AGD (Mega Avans). Aby taki projekt się udał, wskazane jest nie tylko doświadczenie w prowadzeniu dużych sklepów. Jest to też duże wyzwanie finansowe, bo prowadzenie wielkich sklepów w dużych miastach wiąże się z bardzo wysokimi kosztami. Gdyby jednak ten projekt się powiódł, Mix Electronics umocniłby znacząco pozycję.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak, GN

Polecane