Dzięki współpracy firm z sektora motoryzacji i energetyki przyspieszą prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe dotyczące e-mobilności. Klaster powstał z inicjatywy firmy Solaris w listopadzie 2016 r. Do współpracy przystąpiły: EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technology, Medcom, Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL, SKB Drive Tech oraz Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska. Teraz dołączyła Grupa Enea.
— Dzięki współpracy z firmą wytwarzającą i dystrybuującą energię elektryczną zyskujemy m.in. nowe możliwości testowania autobusów elektrycznych i ich ładowania — mówił Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus & Coach. Celem klastra jest współpraca na rzecz rozwoju e- -mobilności, w szczególności autobusów elektrycznych i komponentów służących do ich budowy, które będą oparte na rozwiązaniach technicznych wypracowanych w Polsce. Prace dotyczą m.in. opracowania konstrukcji elektrycznego autobusu miejskiego, zarządzania energią w celu poprawy operacyjności pojazdów elektrycznych, poprawy parametrów technicznych napędów elektrycznych i magazynów energii, opracowania metod ładowania baterii, wypracowania standardów kształcenia inżynierów w zakresie e-mobilności.
— Zaangażowanie w rozwój elektromobilności jest jednym z naszych głównych celów strategicznych, a innowacyjne rozwiązania z tym związane mają stanowić podstawę budowania potencjału i pozycji Grupy w średnioi długoterminowej perspektywie. Dołączając do uczelni, jednostek naukowych i przedsiębiorstw, będziemy chcieli wykorzystać naszą wiedzę, doświadczenie i pomysły, które przyczynią się do wspólnego wypracowania innowacyjnych rozwiązań technicznych — powiedział Mirosław Kowalik, prezes Enei.
Członkowie klastra będą mogli realizować wspólne przedsięwzięcia, których szczegóły będą ustalane indywidualnie. Projekty będą mogły być realizowane z własnych pieniędzy i przy współudziale funduszy pozyskiwanych z różnych źródeł.
— Nie ukrywamy, że bardzo liczymy na wsparcie finansowe z programów, które są zapowiadane przez rząd w ramach projektu e-bus i towarzyszących mu działań — dodaje Dariusz Michalak. Firma Solaris sprzedała już ponad 120 autobusów elektrycznych, które jeżdżą m.in. w Austrii, Czechach, Hiszpanii, Niemczech, Norwegii, Szwecji i Polsce. W roku 2017 autobus elektryczny marki Solaris został uznany za najlepszy w międzynarodowym konkursie „Bus of the Year”.
Enea jest jedną z czterech firm energetycznych, które w ubiegłym roku powołały spółkę ElectroMobility Poland, mającą się przyczynić do powstania systemu elektromobilności w Polsce. Firma ogłosiła w połowie marca 2017 r. konkurs na samochód elektryczny. Celem jest wybór pięciu najlepszych koncepcji miejskiego pojazdu elektrycznego, który będzie mógł zostać wyprodukowany w celach komercyjnych. Otwarty konkurs wyłoni laureatów projektu karoserii polskiego e-samochodu. Zwycięskie koncepcje stanowić będą podstawę do produkcji prototypów.