Energetyka szuka młodej krwi

opublikowano: 24-10-2017, 22:00

Duzi gracze dostrzegli, że bez innowacji nie zdołają utrzymać fali wzrostu — i wyciągają rękę do początkujących firm

Elektromobilność, magazyny energii, internet rzeczy, OZE — to trendy, które wdzierają się do sektora energetycznego. Bez zwiększenia aktywności w tych obszarach firmom będzie coraz trudniej utrzymać pozycję na rynku. Wojciech Górniak, ekspert Deloitte’a w zakresie transformacji cyfrowych, zauważa, że branża w minionych dwóch latach postawiła już na intensywny rozwój innowacji. Największe na rynku podmioty powołały specjalne spółki, które współpracują ze start-upami i dojrzałymi firmami technologicznymi. Poszukują one pomysłów stanowiących nowe źródła przychodu, których celem będzie wzrost jakości produktów i zwiększenie satysfakcji klientów.

Jarosław Broda, wiceprezes Tauron Polska Energia ds. zarządzania majątkiem i rozwoju
Zobacz więcej

Jarosław Broda, wiceprezes Tauron Polska Energia ds. zarządzania majątkiem i rozwoju Fot. ARC

W poszukiwaniu innowacji

Kilka dni temu PGE Polska Grupa Energetyczna ogłosiła, że włącza się do programu Bridge to MassChallenge Warsaw i będzie szukać w Europie Środkowo-Wschodniej ciekawych technologicznych start-upów — wspólnie z Fundacją Przedsiębiorczości Technologicznej, PKO Bankiem Polskim i Visą. Przejdą one przez dwa etapy akceleracji — warszawski i bostoński. Projekty najbardziej kompatybilne z działalnością PGE otrzymają dodatkowo szansę na inwestycję w ramach funduszu PGE Ventures. We wrześniu spółka zapowiedziała, że za jego pośrednictwem do końca 2017 r. zamierza zainwestować w 3-4 start-upy. A w sumie do 2020 r. na zwiększenie innowacyjności całej grupy zamierza wydać 400 mln zł. Strategię rozwoju w tym zakresie grupa będzie realizować również w ramach spółki PGE Nowa Energia. Jednym z jej zadań jest inkubacja projektów na najwcześniejszym etapie rozwoju, m.in. z obszaru elektromobilności. Wprawdzie PGE dostrzega ogromny potencjał we współpracy z młodymi spółkami, jednak zdaje sobie również sprawę z ryzyka i wyzwań, jakie ona za sobą niesie. Maciej Szczepaniuk, rzecznik prasowy spółki, zaznacza, że start-upy mogą pomóc w budowaniu nowych modeli biznesowych, wzbogacić ofertę produktów i rozwiązań dla klientów. Nieco mniejszą efektywnością wykazują się jednak w kontekście usprawniania procesów wytwórczych czy wydobywczych, co pokazują dotychczasowe doświadczenia PGE we współpracy np. z laureatami organizowanych przez spółkę konkursów.

Pilot Maker dla start-upów

Na początku 2017 r. również Tauron wydzielił w swoich strukturach spółkę celową odpowiedzialną za rozwój innowacji, m.in. z zaangażowaniem start-upów. Magenta Grupa Tauron zaangażowana została w realizację programu Pilot Maker, prowadzonego wspólnie z techBrainers (w ramach ScaleUp Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości).

— Z blisko 130 start-upów wybraliśmy do tej pory 12 do przygotowania pilotażowych wdrożeń na infrastrukturze Grupy Tauron. A poszukujemy rozwiązań dla konkretnych problemów, aby finalnie uzyskać zweryfikowane w pilotażach produkty i rozwiązania optymalnie dopasowane do potrzeb naszej działalności i klientów — wyjaśnia Jarosław Broda, wiceprezes Tauron Polska Energia ds. zarządzania majątkiem i rozwoju. Nowa strategia grupy zakłada zwiększenie działalności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej. Tauron chce do 2025 r. osiągać już 25 proc. przychodów właśnie z nowych biznesów.

— Wartość tę chcemy osiągnąć m.in. dzięki współpracy z otoczeniem biznesowym w modelu „open innovation” — dodaje Jarosław Broda.

Hub nowych technologii

Artur Stawiarski, dyrektor ds. strategii i rozwoju w Innogy Polska, zaznacza natomiast, że to głównie technologiczny postęp wymusza zachodzące w branży zmiany.

— Poszukiwanie nowych produktów, usług czy usprawnień jest jednym z priorytetów całej grupy Innogy. Dlatego zarówno na poziomie międzynarodowym, jak i lokalnym szukamy rozwiązań, które mogą wzbogacić naszą ofertę lub stanowią odpowiedź na oczekiwania klientów — mówi Artur Stawiarski.

Na poziomie całej grupy utworzony został Innogy Innovation Hub, którego celem jest identyfikacja szans na biznesowy rozwój koncernu, także poza branżą energetyczną. Lokalne oddziały koncentrują się natomiast bardziej na rozwiązaniach uzupełniających obecną ofertę.

— W Polsce współpracujemy z organizacjami otoczenia biznesu, pomagającymi nam w identyfikacji start-upów i rozwiązań, które moglibyśmy wprowadzić u siebie. W tym roku wspólnie z hub:raum współorganizowaliśmy WARP Empower Spaces. Podobny projekt realizujemy z akceleratorem Waw.ac. Dodatkowo w Innogy Polska działa specjalna jednostka odpowiadająca za wyszukiwanie i kontakt ze start-upami. Stworzyliśmy też program Astronauta, w ramach którego własne pomysły mogą zgłaszać pracownicy.

Jednym z nich jest Mobilne Biuro, które pozwala nam być wszędzie tam, gdzie są nasi klienci — dodaje Artur Stawiarski.

Od pomysłu do wdrożenia

Domeną krajowych start-upów, jak pokazuje raport fundacji Startup Poland, są głównie big data, analityka czy internet rzeczy. Analizy przeprowadzone przez PGNiG oraz Instytut Nafty i Gazu wskazują natomiast, że jedynie 2 proc. młodych przedsiębiorstw technologicznych w Polsce realizuje projekty dla tego sektora. W rozwoju wspierać ma ich m.in. utworzony przez spółkę Inkubator InnVento.

— Barierą dla start-upów może być stopień trudności projektów dla sektora naftowo-gazowniczego oraz brak odpowiedniej infrastruktury do testowania innowacji. Chcemy to zmienić. We współpracy ze start-upami stosujemy zasadę „open innovation” — one przychodzą do nas z pomysłami, my pomagamy im rozwijać i testować projekty, ale też ukierunkować je na nasze, konkretne potrzeby — zaznacza Łukasz Kroplewski, wiceprezes PGNiG ds. rozwoju. Również inne spółki z sektora dostrzegły potrzebę wdrażania innowacji i otwierają się na startupowe innowacje. Przyglądają się głównie tym, które pomogą im utrzymać konkurencyjność rynkową i przyciągną klientów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Energetyka szuka młodej krwi