ePUAP po liftingu ma być bardziej przyjazny

opublikowano: 12-12-2012, 00:00

Ruszają prace nad nowym obliczem platformy, która miała ułatwić załatwianie spraw w urzędach. Na efekty trzeba jednak trochę poczekać.

To miała być podstawa całego systemu e-administracji, dzięki której obywatele i przedsiębiorcy mogliby załatwiać sprawy urzędowe przez internet. Był jednak falstart. Platformę ePU- AP zapowiadano od 2008 r., ale po wielu zmianach terminów ruszyła w czerwcu 2011 r. Początkowo system miał się opierać na podpisie elektronicznym, który musieli posiadać wszyscy korzystający z usług ePUAPu.

Jednak podpis się nie przyjął. Stworzono więc profil zaufany, czyli indywidualne konto, które umożliwia załatwianie spraw bez podpisu elektronicznego. Po zarejestrowaniu się na stronie ePUAP trzeba się natomiast wybrać do urzędu w celu potwierdzenia danych.

Do naprawy

Tyle że ePUAP wciąż nie działa sprawnie, a do tego nie cieszy się zainteresowaniem również usługodawców. Pocieszeniem może być fakt, że problemy nie pozostają niezauważone.

— Chcemy zwiększyć wygodę załatwiania spraw urzędowych przez obywateli za pomocą strony www.epuap. gov.pl. Poprawa użyteczności portalu ePUAP oraz jego przebudowa w obszarze architektury informacji oraz interfejsu graficznego to zmiany wynikające z zakładanej i planowanej rozbudowy platformy ePUAP oraz odpowiedź na uwagi zgłaszane przez użytkowników — mówi Agnieszka Boboli, dyrektor Centrum Projektów Informatycznych.

ePUAP znajduje się obecnie w koszyku MAiC pt. „Projekty wymagające korekt założeń projektowych i organizacyjnych”. Centrum Projektów Informatycznych wybrało niedawno realizatora prac projektowych i badawczych dla platformy. Będzie nim polska firma eo Networks.

— Na razie jesteśmy na etapie analiz. Dopiero po ich zakończeniu będziemy mogli powiedzieć, co należy zmienić. Ale na pewno trzeba poprawić mało intuicyjny interfejs i ułatwić wyszukiwanie informacji — mówi Stefan Batory, prezes eo Networks.

Ponadto firma będzie szukać rozwiązań, które pozwolą m.in. zwiększyć zrozumiałość treści na stronie ePUAP, skrócić czas i zmniejszyć liczbę kroków potrzebnych do realizacji usługi, a także zwiększyć popularność strony oraz jej dostępność, także na urządzeniach mobilnych.

Urzędy niechętne

Trudniej będzie wpłynąć na okoliczności niezależne od funkcjonowania samej platformy. Główny problem stanowi sytuacja prawna, która nie obliguje instytucji do korzystania z ePUAP a także nie narzuca standardów dotyczących świadczonych usług. Od czerwca 2011 r. na ePU- AP zarejestrowało się ponad 83 tys. osób, a samych urzędów w Polsce mamy 0,5 mln.

— Przy tempie kilkuset nowych użytkowników ePUAP dziennie potrzebujemy kilkuset lat, żeby cała Polska się zarejestrowała — zauważa Stefan Batory.

jest jednak nadzieja, że kolejne podejście do usprawnienia platformy ePUAP ułatwi życie przedsiębiorcom, którzy będą za jej pośrednictwem mogli załatwiać sprawy z zakresu podatków dochodowych, lokalnych, akcyzy, wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), zezwoleń i koncesji, przyrządów pomiarowych. eo Networks swoje rozwiązania zaproponuje w kwietniu przyszłego roku. W życie mają zostać wprowadzone do końca przyszłego roku, przez inną już firmę, wybraną na drodze przetargu. Do tej pory na projekt, który jest finansowany z pieniędzy unijnych, wydano 32 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu