UE nie udało się ograniczyć transportu drogowego i przerzucić przynajmniej jego części na tory, mimo przeznaczenia na kolej miliardów euro — wynika z raportu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO). Unijni kontrolerzy analizowali wyniki kolejowego transportu towarowego w UE od 2000 r. W latach 2007-13 z budżetu UE na kolejowe projekty przeznaczono 28 mld EUR. Największymi odbiorcami były Czechy, Hiszpania i Polska. Mimo pieniędzy i priorytetowego znaczenia cel nie został osiągnięty.
W sprawozdaniu po audycie podkreślono, że udział towarów przewiezionych koleją wręcz spadł w latach 2000-13 w UE o 17,8 proc. W Polsce o 17 proc. Gorszy wynik niż Polska odnotowały państwa bałtyckie, a także Czesi, Węgrzy, Słowacy i Rumuni.
10 W tylu krajach wzrósł udział. Najwięcej w Austrii — 42 proc., i Szwecji — 38 proc.