Etyczni liderzy dają przykład innym

Łukasz Korycki
opublikowano: 25-03-2020, 22:00

Gwałtowne zmiany w gospodarce i całym naszym otoczeniu, które nastąpiły w związku z epidemią koronawirusa, powodują, że rola etyki biznesowej jest teraz jeszcze ważniejsza — uważają laureaci konkursu „Etyczna Firma”

W szóstej już edycji naszego plebiscytu na wyróżnienia zapracowało 19 firm. Pięć z nich może się poszczycić mianem Super Etycznej Firmy przysługującym tym podmiotom, które przez trzy lata z rzędu zdobywały tytuł Etycznej Firmy. W tej grupie znalazły się AbbVie Polska, ING Bank Śląski, Kompania Piwowarska, Kruk oraz Provident Polska.

Jesteśmy dumni z otrzymanego wyróżnienia.
Mamy obecnie do czynienia z wyjątkową sytuacją. Liczne firmy stoją dziś przed
niezwykle trudnymi wyzwaniami. Służba zdrowia walczy na pierwszej linii frontu
z pandemią, a wielu ludzi czuje niepewność, myśląc o przyszłości. W takiej
sytuacji w Kompanii Piwowarskiej wierzymy, że bycie etycznym oznacza teraz
dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników oraz utrzymanie ciągłości
biznesu. Dlatego nasze wysiłki koncentrują się i będą się koncentrować na
działaniach mających na celu zachowanie miejsc pracy oraz na zapewnieniu
realnego wsparcia dla służby zdrowia i naszych partnerów biznesowych.
Wyświetl galerię [1/5]

Igor Tikhonov, prezes Kompanii Piwowarskiej

Jesteśmy dumni z otrzymanego wyróżnienia. Mamy obecnie do czynienia z wyjątkową sytuacją. Liczne firmy stoją dziś przed niezwykle trudnymi wyzwaniami. Służba zdrowia walczy na pierwszej linii frontu z pandemią, a wielu ludzi czuje niepewność, myśląc o przyszłości. W takiej sytuacji w Kompanii Piwowarskiej wierzymy, że bycie etycznym oznacza teraz dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników oraz utrzymanie ciągłości biznesu. Dlatego nasze wysiłki koncentrują się i będą się koncentrować na działaniach mających na celu zachowanie miejsc pracy oraz na zapewnieniu realnego wsparcia dla służby zdrowia i naszych partnerów biznesowych. Fot. ARC

Aż 11 podmiotów zdobyło laur Etycznej Firmy. W gronie tym znalazły się firmy reprezentujące praktycznie cały przekrój branżowy naszej gospodarki. Od dużych firm przemysłowych, poprzez tradycyjnie mocno reprezentowaną branżę finansową i ubezpieczeniową, po reprezentantów tzw. branż technologicznych, do których zaliczają się m.in. IT, biotechnologia i farmacja. Dodatkowo trzy firmy postanowiliśmy uhonorować tzw. Wyróżnieniem Etycznym. To mniejsze podmioty, które w przeciwieństwie do większych przedsiębiorstw nie mają wdrożonych specjalnych etycznych procedur związanych np. z działaniami CSR czy etycznym zarządzaniem, ale mimo to spełniają niemal wszystkie kryteria, które uprawniają do otrzymania tytułu Etycznej Firmy (pełna lista laureatów znajduje się na str. 1). Warto dodać, że z roku na rok przybywa zgłoszeń do naszego konkursu. W tej szóstej edycji było ich o 20 proc. więcej niż rok wcześniej.

Przyznając nagrody, zwracaliśmy uwagę m.in. na takie wartości, jak profesjonalizm, odpowiedzialność, satysfakcja klienta, innowacyjność, otwartość czy zaangażowanie. Od strony merytorycznej już od pierwszej edycji rankingu Etyczna Firma nad wynikami czuwa firma doradcza PwC, partnerami konkursu są PKN Orlen oraz Bank Gospodarstwa Krajowego.

Różne oblicza etyki

Ze względu na pandemię koronawirusa ta edycja konkursu jest wyjątkowa. Co roku w naszym dodatku większość miejsca zajmuje relacja ze specjalnej gali, podczas której wręczamy statuetki zwycięzcom, dzielimy się opiniami zarówno na scenie, jak i w kuluarach. Tym razem takiej okazji do bezpośrednich rozmów nie było. Ale zapytaliśmy laureatów, czym dla nich w tak trudnych czasach jest ta nagroda, co uprawnia ich do otrzymania wyróżnienia w naszym konkursie i jakich trendów w kwestii etycznych zachowań można się spodziewać w najbliższych miesiącach i latach.

— ING Bank Śląski etyczne działanie rozumie m.in. jako realizowanie Strategii Zrównoważonego Rozwoju. W ramach tej strategii trzymamy się czterech opracowanych priorytetów naszej wspólnej działalności — mówi Maciej Popadiak, chief compliance officer w ING Banku Śląskim.

I wymienia: pobudzanie przedsiębiorczości (Bank dla przedsiębiorczych), niwelowanie barier (Bank równych szans), wspieranie i promowanie rozwiązań związanych z ochroną środowiska naturalnego (Bank zielonych inwestycji) oraz minimalizowanie niekorzystnego wpływu na środowisko (Bank świadomy ekologicznie). Maciej Popadiak wskazuje też na wewnętrzne rozwiązania etyczne stosowane w jego organizacji — specjalny Pomarańczowy kod oraz Zasady etyki zawodowej, które wyznaczają wartości i zachowania, jakich oczekuje się od pracowników banku. Podobne rozumienie etyki prezentuje inna Super Etyczna Firma z branży finansowej — Provident Polska.

— Dokładamy starań, by nasza relacja z pożyczkobiorcą była wiarygodna. Nie tylko wtedy, kiedy potrzebuje wsparcia przy realizacji swoichplanów, ale także wtedy, gdy ma przejściowe kłopoty finansowe. Dbamy, aby osoby, które otrzymują pożyczkę, miały możliwość jej spłacenia — mówi Patrycja Rogowska- Tomaszycka, członek zarządu, dyrektor ds. corporate affairs w Provident Polska.

Dodaje, że w sytuacjach wyjątkowych firma stara się zawsze kierować dobrem klienta. Podobnie jest w firmie Kruk, specjalizującej się w windykacji.

— Niezmiennie jesteśmy promotorami strategii prougodowej polegającej na rozkładaniu zadłużenia klienta na raty dopasowane do jego sytuacji i możliwości. Jednak nie poprzestajemy na tym. Nadal badamy potrzeby klientów i staramy się im sprostać. Dlatego też wprowadzamy różnorodne udogodnienia, m.in. upraszczamy język, jakim komunikujemy się z klientami, aby był on zrozumiały dla każdego. Dopasowujemy także kanały komunikacji do oczekiwań klientów — wylicza prezes firmy Piotr Krupa.

Z kolei AbbVie Polska, firma w sposób innowacyjny działająca w branży medycznej, bardzo dba o to, aby każdy pracownik postępował w sposób etyczny i transparentny. Co szczególnie ważne w obecnych czasach, firma też mocno angażuje się w badania.

— Na przykład od kilku lat aktywnie angażujemy się w działania w obszarze diagnostyki wirusa HCV — podkreśla Karolina Pliwińska, compliance manager w AbbVie Polska.

Kompania Piwowarska, która działa w specyficznej branży, swój biznes opiera na jasnych i czystych zasadach zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.

— Przede wszystkim zdajemy sobie sprawę, że produkujemy specyficzny produkt, dlatego staramy się aktywnie przeciwdziałać nieodpowiedzialnej konsumpcji poprzez działania samoregulacyjne, pozaustawowe obostrzenia dotyczące reklamy piwa i znakowania naszych opakowań oznaczeniami przestrzegającymi przed spożywaniem alkoholu przez kierowców, ciężarne kobiety i nieletnich — wylicza Igor Tikhonov, prezes firmy.

Pandemia zmienia podejście

Laureaci nagród Super Etycznej Firmy podkreślają, że w najbliższych miesiącach i latach rola etycznego zachowania w biznesie będzie jeszcze rosła. Wskazują tu przede wszystkim na potrzebę realizowania ONZ-owskich Celów Zrównoważonego Rozwoju, w których mieszczą się m.in. takie wartości jak dbałość o środowisko, równouprawnienie kobiet i mężczyzn, równomierny rozwój społeczny.

Nie sposób jednak pominąć tego, co obecnie się dzieje na świecie. Zdaniem laureatów naszego konkursu pandemia koronawirusa spowodowała, że rola etyki będzie nie do przecenienia. Szef Kompanii Piwowarskiej nie wyobraża sobie żeby teraz nie pomóc lokalnej społeczności i instytucjom, dla których od lat firma stara się być dobrym sąsiadem.

— Już wsparliśmy finansowo szpitale zajmujące się epidemią w miastach, w których znajdują się nasze browary — mówi Igor Tikhonov.

Dodaje, że firma wdraża też pakiet konkretnych rozwiązań dla bardzo doświadczonego przez epidemię kanału HORECA, który daje zatrudnienie setkom tysięcy osób w Polsce. Od dwóch tygodni ci pracownicy, których charakter obowiązków na to pozwala, pracują zdalnie z domu. W browarach przeorganizowano pracę tak, aby osoby po 60. roku życia nie musiały stawiać się na miejscu. Takich działań można zresztą — jego zdaniem — wyliczać dużo więcej.

— W dobie globalnej epidemii firmy przechodzą realny test z odpowiedzialności. Od tego, jakie działania wdrożą wobec klientów, pracowników i społeczeństwa, będzie zależeć ich przyszłość — podsumowuje Patrycja Rogowska-Tomaszycka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Korycki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu