Farby skurczyły się pierwszy raz od sześciu lat

Bartłomiej MayerBartłomiej Mayer
opublikowano: 2023-03-22 17:09

Polski rynek farb dekoracyjnych - największy segment całego rynku farbiarskiego - wart był w zeszłym roku 2,32 mld zł – szacuje Polski Związek Producentów Farb i Klejów (PZPFiK). To o ponad 80 mln zł mniej niż rok wcześniej. Nominalnie spadek wyniósł więc 3,5 proc. Gdyby jednak wziąć pod uwagę średnioroczną inflację, która w 2022 r. wyniosła 14,4 proc., zjazd w branży farb dekoracyjnych przekroczyłby jedną szóstą.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W takim mniej więcej stopniu – dokładniej o 16,9 proc. - zmniejszył się w zeszłym roku wolumen sprzedanych w Polsce farb dekoracyjnych. PZPFiK zauważa, że spadek zarówno wartościowy, jak i ilościowy był przewidywany z dużym wyprzedzeniem.

Dekoniunktura:
Dekoniunktura:
Ani malejący popyt, ani wysoka inflacja, w wyniku której siła nabywcza Polaków spadała nie sprzyjały w 2022 r. branży fabr dekoracyjnych.

Powodów obniżenia się koniunktury w segmencie farb dekoracyjnych było wiele. Związek wymienia tu konflikt zbrojny za wschodnią granicą, który implikował kaskadę konsekwencji: po pierwsze wzrost kosztów produkcji wynikający m.in. ze wzrostu kosztów energii czy cen coraz trudniej dostępnych surowców, po drugie przerwane łańcuchy dostaw i inne problemy logistyczne, po trzecie sytuacja gospodarcza Polski, a konkretnie wspomniana już rosnąca praktycznie przez cały 2022 r. inflacja. Ten ostatni czynnik zubożył Polaków i spowodował, że popyt na produkty dekoracyjne i inne elementy wyposażania wnętrz wyraźnie zmalał.

PZPFiK przypomina, że branża wciąż mierzy się jeszcze z konsekwencjami COVID-19. I choć w okresie pandemii zanotowała rekordowe zyski, to naturalne jest to, że po okresie prosperity musiała nadejść korekta.

W 2021 r. sytuacja była zupełnie inna. Segment farb dekoracyjnych odnotował wzrost o 3,2 proc., z niespełna 2,33 mld zł, do ponad 2,4 mld zł. Był to rekordowy poziom. Jednak już wtedy ilość farb sprzedanych na naszym rynku nieznacznie się skurczyła w ujęciu rok do roku (o 2,3 proc.).

- Trudno przewidzieć, jaki będzie rok 2023. Liczmy na pewne odmrożenie rynku nieruchomości. Już zresztą widać pewne zwiastuny tego. Być może uruchomienie programu Pierwsze mieszkanie pomoże. Także środki z KPO m.in. na termomodernizację bardzo by pomogły branży – mówi Bartłomiej Ślązak, dyrektor zarządzający PZPFiK.

2,32 mld złtyle wart był w 2022 r. polski rynek farb dekoracyjnych
3,5 proc.o tyle nominalnie skurczył się ten rynek w ciągu zeszłego roku.