Farmaceuci opowiadają się za zmianą systemu refundacji leków

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 10-10-2005, 14:50

System refundacji leków powinien być gruntownie przebudowany, tak by stał się przejrzysty, a pacjenci płacili mniej - uważają farmaceuci. Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Andrzej Wróbel mówił w poniedziałek w Krakowie, że jednym ze sposobów na uspokojenie rynku byłoby wprowadzenie stałych, urzędowych cen na leki refundowane.

System refundacji leków powinien być gruntownie przebudowany, tak by stał się przejrzysty, a pacjenci płacili mniej - uważają farmaceuci. Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Andrzej Wróbel mówił w poniedziałek w Krakowie, że jednym ze sposobów na uspokojenie rynku byłoby wprowadzenie stałych, urzędowych cen na leki refundowane.

    "Chodzi o to, by wszyscy pacjenci mieli jednakowy dostęp do leków refundowanych. Apteki wiejskie nie mają takich szans jak te, które rozmaite promocje prowadzą w miastach. Czy pacjent mieszkający na wsi jest gorszy od tego z miasta?" - pytał prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Andrzej Wróbel.

    Farmaceuci nie ukrywają, że trwa ostra walka, kto zdobędzie więcej pieniędzy ze środków zgromadzonych w NFZ na refundację leków - stąd rozmaite akcje promocyjne z dużymi nagrodami dla klientów i leki sprzedawane za "jeden grosz".   Według danych firmy IMS, badającej rynek farmaceutyczny, w połowie tego roku w Polsce działało 11 tys. 800 aptek (w 1989 r. było ich ok. 3 tys.). Większość z nich funkcjonuje w miastach (80 proc.), a tylko 20 proc. na wsiach. Na jedną aptekę przypada średnio 3,2 tys. mieszkańców.

    O ile rośnie liczba aptek, to w ciągu dziesięciu lat prawie czterokrotnie zmniejszyła się liczba hurtowni farmaceutycznych, których jest obecnie około 200. Rośnie liczba aptek, których właścicielami nie są farmaceuci - w pierwszym kwartale 2005 stanowiły ok. 14 proc. aptek w Polsce.

    Według tych badań przeciętny pacjent wydaje na leki 367 zł rocznie, a tzw. współczynnik współpłacenia za leki przez pacjentów jest najwyższy w Europie i wynosi 55 proc. Średnia marża w polskich aptekach to ok. 18 proc. ceny, a w przypadku leków refundowanych - ok. 14-15 proc. ceny.

    W Krakowie, z udziałem 700 osób, odbywa się konferencja szkoleniowa, podczas której polscy i niemieccy farmaceuci wymieniają się doświadczeniami. Konferencję zorganizowały Naczelna Izba Aptekarska, Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne oraz Związek Niemieckich Izb Aptekarskich.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane