Fiat Auto Poland z wysokim zyskiem

PAP
opublikowano: 14-03-2014, 19:57

Spółka Fiat Auto Poland (FAP), do której należy fabryka samochodów w Tychach, wypracowała w ubiegłym roku ponad 291,3 mln zł zysku - podali w piątek przedstawiciele firmy. To najlepszy wynik spółki w ostatnich latach, osiągnięty mimo spadku produkcji aut.

W piątek w Bielsku-Białej obradowało walne zgromadzenie spółki, które m.in. przyjęło jej sprawozdania finansowe za ubiegły rok. Informację w tej sprawie przekazał rzecznik firmy Bogusław Cieślar. Dodał, że cały ubiegłoroczny zysk został przeznaczony na kapitał rezerwowy spółki.

Ubiegłoroczny zysk FAP jest najwyższy od kilku lat. W 2012 r. spółka wypracowała ponad 106,7 mln zł zysku, w 2011 r. ponad 83,9 mln zł, a rok wcześniej przyniosła 81,6 mln zł strat.

Ubiegłoroczne przychody FAP ze sprzedaży wyniosły ponad 13,2 mld zł, wobec 14,1 mld zł rok wcześniej. W dwóch poprzednich latach było to ponad 16,4-16,5 mld zł rocznie. Spadek jest efektem zmniejszenia produkcji samochodów, która w rekordowym roku 2009 przekroczyła 600 tys. egzemplarzy.

W ubiegłym roku tyska fabryka Fiata wyprodukowała 295,7 tys. samochodów, o ponad 15 proc. mniej niż rok wcześniej. Ubytek był skutkiem zaprzestania produkcji pandy classic. Natomiast produkcja pozostałych wytwarzanych w Tychach modeli Fiata wzrosła o ponad 22 proc.

Mimo spadku produkcji wobec roku 2012, Fiat Auto Poland pozostał w 2013 r. największym producentem aut w Polsce. Na 2014 r. planowana jest produkcja zbliżona wielkością do ubiegłorocznej.

"Obecnie z zagranicznych rynków płyną jak dotąd pozytywne sygnały; utrzymuje się popyt na wytwarzane w Tychach samochody" - powiedział rzecznik. Aby zaspokoić zapotrzebowanie, załoga fabryki często pracuje w nadgodzinach.

W ubiegłym roku samochodów marki fiat, abarth i lancia wyprodukowano w Tychach 244 tys. 56 egzemplarzy. Pozostałe ponad 51,6 tys. aut to wytwarzany na zlecenie koncernu Forda model ford ka, którego produkcja była o ponad 3 tys. sztuk mniejsza niż rok wcześniej.

W ubiegłorocznej produkcji najwięcej było fiata 500 (174 tys. 183 aut), następnie lancii ypsilon (61 tys. 361 aut) i modelu abarth 500 (8 tys. 512 samochodów).

Tyska fabryka wyprodukowała w 2013 r. więcej samochodów niż wskazywały na to początkowe prognozy z rynków zagranicznych. Zwiększenie produkcji trzech modeli w sumie o 22,1 proc. w części zniwelowało ubytek związany z zaprzestaniem produkcji pandy classic, której w 2012 r. wytworzono w Tychach ok. 94 tys. egzemplarzy.

Znaczący wzrost produkcji w Tychach mógłby nastąpić, gdyby fabryka rozpoczęła wytwarzanie nowego modelu auta, jednak jak dotąd - mimo spekulacji prasowych - takie decyzje nie zostały ogłoszone. Spółka liczy na dalszy wzrost produkcji dotychczas wytwarzanych modeli, choć jej przedstawiciele zastrzegają, że decyduje o tym rynek - głównie popyt na małe auta w Europie Zachodniej.

W 2012 r. z tyskiej fabryki wyjechało ok. 348,5 tys. aut, a rok wcześniej 467,7 tys. W rekordowym roku 2009 roczna produkcja przekroczyła 605 tys. aut.

W pierwszym kwartale ubiegłego roku tyska fabryka zwolniła 1450 pracowników i wprowadziła pracę na dwie zmiany, zamiast trzech. Obecnie zakład ustabilizował zatrudnienie na poziomie 3340 osób.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane