Fiat jedzie po rekord

Paweł Janas
opublikowano: 07-10-2009, 06:31

Włoska fabryka w Tychach cieszy się z wyjątkowo dobrego roku. Inni producenci liżą rany.

Kryzys kryzysem, a Fiat robi swoje. Z tyskiej fabryki w ciągu trzech kwartałów wyjechało 438,7 tys. aut, wobec 366,5 tys. przed rokiem. Produkcyjnym hitem niezmiennie od 2003 r. jest samochód Fiat Panda. Na sukces fabryki składają się też wyniki modelu Ford Ka, którego do końca września wyprodukowała 80,5 tys. sztuk. Zapowiadany przez firmę rekord rocznej produkcji wydaje się niezagrożony.

— Mamy zamówienia na stałym, bardzo dobrym poziomie. Nie zmniejszyły się po wyczerpaniu puli dopłat do zakupu aut w Niemczech. Na koniec roku wyprodukujemy minimum 600 tys. sztuk. — deklaruje Zdzisław Arlet, dyrektor fabryki Fiata.

A jeszcze niedawno mowa była tylko o "blisko" 600-tysięcznej produkcji.
Niemieckie spowolnienie

Pozostali producenci są w minorowych nastrojach. Gliwicka fabryka Opla odczuwa dotkliwie skutki kryzysu i żyje w niepewności o swój los po przejęciu przez Magnę i Sbierbank. Od stycznia do września zdołała wyprodukować niespełna 67 tys. samochodów, wobec 151,8 tys. przed rokiem

— To skutek głównie spadku zamówień. Dodatkowo w sierpniu zakończyliśmy produkcję modelu Astra II. Nadal jednak szykujemy premierę Astry IV. Obecnie z zakładu stopniowo wyjeżdża trzysta pilotażowych sztuk. Produkcja seryjna ruszy w listopadzie — mówi Wojciech Osoś, kierownik działu PR GM Poland.

Volkswagen, drugi niemiecki producent w Polsce, też powoli traci dobry humor. W ciągu trzech kwartałów firma wyprodukowała 102,7 tys. aut, wobec 143,1 tys. przed rokiem.

— Niestety, pula dopłat w Niemczech już się wyczerpała i poziom zamówień zaczął nam spadać. Perspektywy dla rynku niemieckiego na 2010 r., gdzie sprzedajemy większość naszych aut, też nie są optymistyczne — przyznaje Piotr Danielewicz, rzecznik spółki Volkswagen Poznań.
FSO woła o pomoc

I na koniec Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie. Tu sytuacja jest najgorsza. Produkcja Chevroleta Aveo i zespołów montażowych (Lanosa) od stycznia do września 2009 r. wyniosła 49,2 tys. Rok wcześniej fabrykę opuściło 132,9 tys. aut i zestawów montażowych. Niestety, w tym miesiącu fabryka znowu wstrzymała produkcję — aż do 13 października.

— Złożyliśmy wnioski w sprawie pomocy w ramach ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu dla pracowników i przedsiębiorców — mówi enigmatycznie Zofia Duran, członek zarządu FSO.

None
None
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane