Filozofia bogactwa

opublikowano: 27-06-2019, 22:00

Największe koncerny co roku przeznaczają miliony dolarów na zadania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. a

Majątek najbogatszego człowieka świata 2018 r., Jeffa Bezosa, założyciela Amazona, szacuje się na 131 mld dolarów. Ta fortuna prezentuje się skromnie w porównaniu z dorobkiem Andrew Carnegie, XIX-wiecznego amerykańskiego przemysłowca szkockiego pochodzenia, który w chwili śmierci posiadał, w przeliczeniu na dzisiejszą walutę, prawie 300 mld dolarów. Znany jest nie tylko z tego, że zrobił karierę od pucybuta do milionera, lecz także z filantropii — finansował biblioteki, szkoły i budowę Carnegie Hall, nowojorskiej sali koncertowej. W swojej „Ewangelii bogactwa” podkreślał, że korporacja ma się poczuwać do obowiązku bycia dobrym obywatelem i dzielić dochodami ze społeczeństwem. Jego filozofię często przywołują firmy inwestujące w społeczną odpowiedzialność, a jego działania inspirują wiele korporacji.

Wspólne cele

Niektóre koncerny mogą się pochwalić długą tradycją CSR. Założyciel browaru Carlsberg, J.C. Jacobsen, już w drugiej połowie XIX w. przykładał ogromną wagę do stworzenia pracownikom jak najlepszych warunków życia i zapewnienia im bezpieczeństwa w pracy. Założył też fundację Carlsbergfondet, której celem było wspieranie badań naukowych.

— Misja firmy — Warzymy dla lepszego dziś i jutra — jest nadal spójna z postawą założyciela firmy Carlsberg — podkreśla Jagoda Jastrzębska, kierownik ds. rozwoju odpowiedzialnego biznesu w Carlsberg Polska.

Grupa Carlsberg w swojej światowej strategii zrównoważonego rozwoju Together Towards Zero wytyczyła sobie cele, które mają zostać zrealizowane do 2030 r.: zero śladu węglowego, zero marnowania wody, zero wypadków wśród pracowników i zero nieodpowiedzialnego spożywania alkoholu. W 2018 r. spółka wprowadziła pionierską technologię Snap Pack, która pozwala wyeliminować plastikowe owijki używane dotąd do wielopaków piwa. Rozwiązanie to zmniejszy zużycie tworzyw sztucznych o 1200 ton, co odpowiada 60 mln plastikowych torebek. Koncern, wdrażając strategię zrównoważonego rozwoju, adaptuje ją do miejscowych warunków. Realizowane są różne projekty, które jednak wzajemnie się inspirują i zakładają te same cele.

— W edukacji na temat odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu w każdym kraju prowadzone są niezależne kampanie dostosowane do sytuacji i aktualnych wyzwań w tym zakresie. Przyświeca im wspólny cel — promocja odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu — mówi Jagoda Jastrzębska.

Sztuka i edukacja

Deutsche Bank realizuje program Born to Be, który ma przygotować młodzież do lepszego startu w życiu zawodowym.

— Współpracując z miejscowymi organizacjami non-profit, skupiamy się na rozwiązywaniu najpilniejszych problemów dotykających młodych ludzi w każdym regionie. W 2017 r. ponad 4,6 tys. pracowników — wolontariuszy i mentorów — wsparło 65 proc. projektów Born to Be — wylicza Sabina Salamon, rzecznik Grupy Deutsche Bank w Polsce.

Bank od 30 lat wspiera Filharmoników Berlińskich, orkiestrę z prawie 140-letnią tradycją, jeden z najlepszych zespołów symfonicznych na świecie. Dzięki tej współpracy udało się zrealizować wiele inicjatyw artystycznych i edukacyjnych. Jedną z ciekawszych jest prowadzony od 10 lat projekt internetowej filharmonii Digital Concert Hall. Zarejestrowani internauci mogą uczestniczyć w udostępnianych na żywo w sieci niemal 40 koncertach orkiestry w sezonie, a także odtwarzać nagrania archiwalne. Bank wspiera też sztukę współczesną, angażując się od przeszło 35 lat we współpracę z muzeami, targami sztuki i instytucjami, nagradzając i promując wschodzące talenty. Najlepszym przykładem jest konkurs Spojrzenia — Nagroda Deutsche Bank organizowany w Polsce wraz z Zachętą — Narodową Galerią Sztuki lub międzynarodowy konkurs Artysta Roku.

1646e18c-8c31-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Z większą świadomością

IWitness to jeden ze sztandarowych projektów koncernu IKEA. Od 2012 r. grupa wybranych pracowników jeździ w miejsca, w których może pomagać IKEA Foundation i organizacjom partnerskim. Głównym celem tych podróży jest dzielenie się doświadczeniami z innymi pracownikami i osobami spoza firmy. Dotychczas w programie wzięło udział 671 zatrudnionych w IKEA na całym świecie, którzy podczas 101 podróży odwiedzili 37 państw. W Polsce odbyły się dotychczas dwie edycje programu, trzecia wkrótce się rozpocznie. Podczas pierwszej w 2015 r. pracownicy IKEA odwiedzili Kambodżę, w 2017 r. — Jordanię, a w tym roku w Rwandzie zapoznają się z działalnością One Acre Fund na rzecz drobnych rolników. One Acre Fund, wspierana przez IKEA Foundation, zaopatruje 290 tys. rolników w Kenii, Rwandzie i Ugandzie w narzędzia potrzebne do wyżywienia rodzin, oświetlenia domu i dostosowania się do zmian klimatu. Pomaga rolnikom osiągać większe zbiory i zarabiać więcej, by mogli inwestować w edukację, zdrowie czy oświetlenie słoneczne dla swoich rodzin.

— IKEA Foundation jest zaangażowana w pomoc w zwalczaniu ubóstwa energetycznego w kilku najbiedniejszych społecznościach świata. Inwestuje ponad 40 mln euro w programy realizowane przez pięć organizacji partnerskich. Jedną z nich jest One Acre Fund, pozostałe to Habitat for Humanity, Rainforest Alliance, Selco Foundation i UNHCR — podaje Paulina Nesteruk, menedżerka ds. komunikacji zewnętrznej w IKEA.

Koncern prowadzi też inicjatywy dla pracowników, np. IKEA Retail w Indiach wdrożyła rozwiązanie logistyczne, zapewniające pracownikom bezpieczny transport między domem i miejscem pracy w nocy i wcześnie rano. Ma to związek z wprowadzoną godziną policyjną — w ten sposób rząd Indii walczy z pogarszającą się sytuacją kobiet.

— Problem przemocy — w tym przypadku domowej — został podniesiony również we Włoszech. Lokalny oddział IKEA Retail zainicjował kampanię medialną, mającą na celu zwiększenie świadomości tego tematu. Firma zorganizowała także kursy samoobrony dla pracowników — mówi Paulina Nesteruk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy