Finansowanie i wsparcie zarządzania wierzytelnościami

Marta Walczak
opublikowano: 17-06-2010, 00:00

Faktoring zwiększa płynność finansową przedsiębiorstwa. Ale nie tylko. Poprawia też efektywność jego funkcjonowania.

Faktoring zwiększa płynność finansową przedsiębiorstwa. Ale nie tylko. Poprawia też efektywność jego funkcjonowania.

Faktoring to nie tylko finansowanie, ale również rozwiązanie wspomagające zarządzanie wierzytelnościami firmy. Firmy faktoringowe oferują wiele usług, które cieszą się sporym zainteresowaniem.

— Trudno pokazać usługi ważniejsze i mniej istotne. Wszystko zależy od sytuacji i potrzeby przedsiębiorstwa, które zdecydowało się na korzystanie z faktoringu — mówi Tomasz Mazurkiewicz, dyrektor handlowy w ING Commercial Finance Polska.

Co faktor oferuje

Firma Polfactor podzieliła usługi dołączane do finansowania na trzy kategorie. Pierwsza dotyczy minimalizowania ryzyka, druga — zarządzania wierzytelnościami, a trzecia — ściągania należności. Do pierwszej grupy należy kontrola wiarygodności i wypłacalności odbiorców oraz ogólna ocena branży. Do drugiej zaliczono prowadzenie rozliczeń z dłużnikami, monitoring spłat, sporządzanie raportów okresowych i pobieranie należności. Do ostatniej — monitoring opóźnień, wysyłanie monitów i postępowanie windykacyjne.

— Wykonywanie tych wszystkich czynności bezpośrednio przez przedsiębiorcę jest bardzo kosztowne i pracochłonne. Klient, który chce się skupić się na rozwoju firmy, może przekazać faktorowi odpowiedzialność za sprawy administracyjne — zauważa Dariusz Steć, członek zarządu Polfactora.

Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę również z tego, że faktorzy dysponują systemami informatycznymi, które us-prawniają zarządzanie finansami.

— Komunikacja między faktorem a klientem odbywa się elektronicznie, a to bardzo ułatwia współpracę. Ponadto rozwiązania informatyczne pozwalają ograniczać koszty bieżącej obsługi wierzytelności i porządkują posiadane należności — twierdzi Elżbieta Urbańska, prezes PKO BP Faktoring.

Bezpieczeństwo

Najciekawszą i zarazem najbardziej pożądaną usługą dołączaną do faktoringu jest ubezpieczenie. W jego ramach faktor przejmuje na siebie ryzyko niewypłacalności odbiorców klienta.

— Dzięki tej usłudze przedsiębiorca zabezpiecza się przed ewentualną niewypłacalnością odbiorcy, a ryzyko skutków takiej sytuacji jest przeniesione na faktora. Ubezpieczenie jest cenione przez przedsiębiorców, ponieważ pozwala zmniejszyć ryzyko handlowe. W obecnej sytuacji gospodarczej dostępność tej usługi bywa jednak ograniczona przez konserwatywną polityką firm ubezpieczeniowych — stwierdza Elżbieta Urbańska.

Faktorzy twierdzą, że korzyści wynikające z oferowanych przez nich usług przyciągają coraz więcej klientów. I że faktoring, choć wciąż jeszcze jest stosunkowo nową usługą na naszym rynku, zyskał spore zaufanie polskich przedsiębiorców.

— Faktoring nie tylko zwiększa płynność finansową przedsiębiorstwa, ale też poprawia efektywność jego funkcjonowania. Faktorzy przekazują klientom narzędzia, które faktycznie przyczyniają się do rozwoju ich firm — podsumowuje Elżbieta Urbańska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Walczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu