WOJCIECH GARCZYŃSKI
doradca podatkowy w TGC Corporate Lawyers
Imienna informacja PIT-11 za rok 2011 powinna zostać przekazana pracownikowi i do właściwego dla pracownika urzędu skarbowego do końca lutego 2012. Jeżeli pracownik zakończył pracę w trakcie 2011 r. i złożył pisemny wniosek o sporządzenie PIT-11, powinien był go otrzymać w 14 dni od złożenia tego wniosku. W razie braku wniosku PIT-11 zostanie przekazany pracownikowi na ogólnych zasadach, czyli do końca lutego 2012. Obowiązek przekazania PIT-11 za rok 2011 w terminie zostanie spełniony, jeżeli dokument ten zostanie nadany listem poleconym do 29 lutego 2012 r. Tak przesłany PIT-11 pracownik otrzyma oczywiście w marcu 2012.
Pracownicy często narzekają, że chcieliby się rozliczyć z fiskusem jak najszybciej, a tymczasem wielu pracodawców zwleka z przysłaniem im PIT-u. Co mogą w takiej sytuacji zrobić? W praktyce niewiele. Może zgłosić pracodawcy prośbę o szybsze wystawienie PIT-11, ewentualnie o wystawienie duplikatów, gdy pracodawca twierdzi, że PIT-11 został wysłany, a pracownik go nie otrzymał. Przekazanie PIT-11 wcześniej niż do końca lutego zależy jednak wyłącznie od dobrej woli pracodawcy.
Jeżeli pracodawca nie przekaże PIT-11 do końca lutego, to pracownik może przedsięwziąć kroki formalne. Niewypełnienie obowiązku terminowego przesłania pracownikowi PIT-11 może podlegać sankcjom na gruncie Kodeksu karnego skarbowego. Niemniej trudno uznać to za rekomendowane działanie.
Nawet jeśli pracodawca nie dostarczy pracownikowi PIT-a przed końcem kwietnia, nie zwalnia to pracownika z rozliczenia się z fiskusem. Podatnik jest bowiem zobowiązany do rozliczenia rocznego, szczególnie do złożenia odpowiedniego zeznania (PIT- 37, PIT-36, etc.) i uiszczenia ewentualnej dopłaty na poczet PIT za rok 2011 do 30 kwietnia 2012 r. A organa podatkowe wskazują, że z tego obowiązku nie zwalnia brak uzyskania PIT-11 od pracodawcy.
W takim przypadku w przygotowaniu do określenia rocznego zobowiązania w PIT i kwoty dopłaty czy nadpłaty podatnik powinien samodzielnie obliczyć przychód, sumę zaliczek i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Może to zrobić na podstawie comiesięcznych odcinków płacowych i druków RMUA, o ile je otrzymywał. Precyzyjne określenie przychodu, podstawy opodatkowania, sumy zaliczek czy sumy składek na ubezpieczenia może się jednak w praktyce okazać trudne, biorąc pod uwagę, że pracownik zazwyczaj nie dysponuje odpowiednio dokładnymi danymi.
Gdy firmy już nie ma, a pracownik nie otrzymał PIT-u, może wystąpić do właściwego dla siebie urzędu skarbowego z prośbą o wydanie kopii PIT-11, którą ten urząd powinien był otrzymać od pracodawcy. Przedsiębiorcy bez względu na formę prowadzenia działalności muszą dokonać ostatecznych rozliczeń i wypełnić obowiązki sprawozdawcze przed zakończeniem działalności, chyba że wynika ono z przejęcia lub połączenia.