Firma musi znać swoje wartości

Agnieszka Ostojska
30-08-2002, 00:00

Zarządzanie przez wartości to nowy trend stosowany w niewielu polskich firmach. Idea powstała kilka lat temu w USA, gdzie ze względu na dużą konkurencję przedsiębiorstwom trudno się wyróżnić i w tradycyjny sposób uzyskać przewagę rynkową. Jest również znana w krajach Unii Europejskiej. Polega na uzgodnieniu wartości ważnych dla właścicieli, pracowników, kooperantów i klientów.

— Metoda ta nie dzieli życia na „pracę i resztę”, ale je harmonizuje. Pozwala na uzmysłowienie przyczyn konfliktów. Dla każdego człowieka co innego ma wartość, stąd kłótnie i nieporozumienia. Często zdarza się, że wartości wyznawane przez daną osobę różnią się radykalnie od wartości propagowanych przez firmę. Taka osoba ma małe szanse na zrealizowanie się na swoim stanowisku — przyznaje Ryszard Bieda, prezes firmy szkoleniowej ABR Polska.

Dodaje jednak, że w czasach bezrobocia przedsiębiorstwa przestały na to zwracać uwagę.

Według Macieja Krzysztofika, prezesa portalu www.jobs.pl, zarządzanie przez wartości to dobry sposób na wcześniejsze wykrycie konfliktów w firmie.

— Wiedza o tym, co jest dla innych ważne, pozwala na lepszą komunikację w firmie. Można ocenić, gdzie mogą pojawić się kryzysy i zapobiec im — wyjaśnia Maciej Krzysztofik.

Specjaliści radzą, aby zacząć pracę nad wprowadzeniem zarządzania przez wartości od ustalenia tych istotnych dla firmy. Nie bez znaczenia jest również uzmysłowienie pracownikom, co jest ważne dla nich samych.

— Historia przyzwyczaiła Polaków do udawania kogoś, kim nie są. W pracy są więc zupełnie innymi ludźmi niż poza nią. Naprawdę efektywni będą wtedy, gdy pozwoli się im być sobą, zamiast wkładać w sztywne firmowe ramy. Wówczas pracodawca może liczyć na ciekawe pomysły i nowatorskie rozwiązania — twierdzi Monika Nowak z firmy ABR Polska.

Wiedza o wartościach, które pracownik, pracodawca czy klient ceni najbardziej, pozwala na zrozumienie motywów postępowania. Daje możliwość odpowiedniego podejścia, a to ma szansę zaowocować nie tylko kompromisem, ale i lepszą współpracą.

— W Polsce nadal pokutuje przedmiotowe podejście do pracownika: jak nam się nie będzie podobał, to weźmiemy innego. Tymczasem rekrutacja i wdrażanie kosztują. A jak się okaże, że to znowu pomyłka? — przypomina Ryszard Bieda.

Przyznaje, że często wystarczy tylko wiedzieć, co dla danej osoby jest ważne i uwzględnić to w programie motywacyjnym. Jego zdaniem, również pracownikom jest łatwiej funkcjonować kiedy znają wartości, jakimi kieruje się firma i jej zarząd. Dzięki temu wiedzą, czego mogą się spodziewać i na co liczyć. Według Ryszarda Biedy, zarządzanie przez wartości nie jest metodą, którą można wdrożyć w ciągu miesiąca. Zajmuje to więcej czasu i wymaga zaangażowania pracowników wszystkich szczebli. Wiedza o najważniejszych dla danego przedsiębiorstwa wartościach powinna być przekazywana pracownikom podczas rutynowych szkoleń z dziedziny zarządzania, komunikacji, sprzedaży i obsługi klienta.

— Szkolenie na temat obowiązujących w firmie wartości powinno objąć przede wszystkim kadrę zarządzającą zarówno wyższego jak i średniego szczebla. Potem menedżerowie mogą przekazywać nabytą wiedzę dalej — uważa Monika Krystek, kierownik działu licencji i rozwoju w Polfie Kutno.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Ostojska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Firma musi znać swoje wartości