Firmowa gotówka pod dobrą opieką

Rafał Fabisiak
opublikowano: 29-10-2010, 10:31

Cash management (CM) obejmuje produkty związane z bankowością transakcyjną i zarządzaniem gotówką na koncie firmowym.

Zobacz więcej

Banki pomagają firmom zarządzać ich finansami.

Zależnie od banku z usług typu cash management mogą korzystać duże, największe, ale także małe i średnie firmy.

Aby uruchomić usługę, wystarczy, by firma założyła konto w danym banku. Za ewentualne dodatkowe specjalistyczne produkty trzeba dopłacić. Oferta jest każdorazowo dostosowywana do potrzeb konkretnej firmy, co ważne, indywidualne rozwiązania dostępne są także dla mniejszych podmiotów, bo cash management to już nie tylko usługi dla dużych firm.

Jak mówi Renata Grzechnik, odpowiedzialna w Deutsche Bank PBC za usługi cash management, jeszcze kilka lat temu bankom korporacyjnym nie opłacało się obsługiwać przedsiębiorstw z sektora MŚP i swoją ofertę w zakresie CM kierowały głównie do dużych firm. Korporacje są w stanie przeprowadzać miesięcznie setki tysięcy operacji, mniejsze firmy realizują ich znacznie mniej. Banki skupiające się na MŚP obsługują odpowiednio więcej klientów, niż instytucje kierujące swoją ofertę do dużych firm. Ponadto zapotrzebowanie sektora MŚP na sprawne, zautomatyzowane usługi typu CM jest znacznie większe niż jeszcze kilka lat temu. Dlatego instytucje finansowe udostępniły swoje rozwiązania także mniejszym podmiotom.

— Obecnie mniejsze firmy również mogą znaleźć bogatą ofertę usług typu cash management i w ich przypadku jest ona tak samo funkcjonalna — twierdzi Renata Grzechnik.

Tłumaczy, że rosną potrzeby tego segmentu rynku w zakresie obsługi finansowej, narzędzi, które pozwolą firmom zarobić i usprawnić ich działalność. Przykładem mogą być firmy przyjmujące dużą liczbę płatności przychodzących, których realizacja przez samą firmę wiązałaby się z ogromnym nakładem czasu i znacznymi kosztami.

Ale cash management dla korporacji różni się od tego dla mniejszych przedsiębiorstw.
Mali i więksi

Rolą CM jest — w skrócie — poprawa płynności transakcji na rachunku firmy. Jak wygląda specyfika tej usługi zależnie od wielkości firmy?

— Usługa ta jest na tyle szeroka, że jest dostosowywana zarówno do potrzeb firmy, jak i do wymagań rynku, na którym dana firma funkcjonuje. Można powiedzieć, że jest to zespół usług bankowych przygotowywanych pod konkretną grupę klientów. Należy jednak pamiętać, że bankowość transakcyjna to przede wszystkim podstawowe produkty bankowe, takie jak rachunki bieżące, przekazy pieniężne czy system oferujący dostęp do rachunku bankowego poprzez internet. I to właśnie na sprawnym działaniu podstawowych produktów bankowych zależy wszystkim firmom niezależnie od ich wielkości — tłumaczy Rafał Pokora z BNP Paribas Fortis.

Dodaje, że dopiero wraz z rozwojem firmy, wzrostem liczby kontrahentów, pojawieniem się nowych spółek w ramach grupy czy rozrostem działu finansowego pojawia się zapotrzebowanie na bardziej skomplikowane instrumenty, np. polecenie zapłaty, identyfikacja wpłat czy konsolidacja sald.

Jak mówi Renata Grzechnik, różnice nie zależą od wielkości przedsiębiorstwa, polegają tylko na różnej liczbie potrzebnych mu produktów, które należy dostosować do jego potrzeb. Podstawowe produkty w ramach CM to m.in. polecenie zapłaty, bankowość elektroniczna, karty płatnicze i kredytowe. Dla większych klientów są dodatkowo np. przelewy masowe czy tzw. cash pooling (rachunki skonsolidowane), który umożliwia m.in. efektywne wykorzystanie wolnej gotówki. CM obejmuje także instrumenty inwestycyjne, np. lokaty typu overnight. Banki oferują też np. transport pieniędzy.

— Mikroprzedsiębiorstwo może spokojnie wpłacać pieniądze w placówce banku. Nie oznacza to, że nie może korzystać z usługi transportu pieniędzy, ale pytanie, czy może ponieść dodatkowe koszty i czy rzeczywiście tego potrzebuje — mówi Wojciech Łukaszewski, dyrektor departamentu rozwoju bankowości biznesowej Alior Banku.
Głównie MŚP

Oferta banków różni się pod względem produktów w ramach cash mangementu. Dlatego warto się przyjrzeć, które mogą się przydać firmie w przyszłości. Ostatnio nie pojawiły się żadne nowe elementy w tej usłudze, chociaż niektórzy eksperci wskazują na przelewy SEPA (do krajów UE w euro). W większości banków produkty CM są dostępne dla każdego segmentu klientów, poczynając od mikrofirm, a kończąc na dużych przedsiębiorstwach. Co ciekawe, specjaliści mówią, że najbardziej interesującym klientem jest ten z sektora MŚP. Powód jest prosty — takich firm jest więcej niż dużych korporacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu