Firmy chętnie kupują wycieczki autokarowe

Agnieszka Ostojska
29-06-2001, 00:00

Firmy chętnie kupują wycieczki autokarowe

Coraz mniej indywidualnych turystów jest zainteresowanych autokarowymi wycieczkami objazdowymi. Przyczyną są m.in. wysokie ceny. Objazdówki są jednak doceniane przez pracodawców, którzy coraz częściej wysyłają swoich pracowników na tego typu imprezy.

Na początku lat 90. objazdowe wycieczki autokarowe stanowiły ponad 70 proc. oferty biur podróży. W chwili obecnej ich udział zmniejsza się i liczy już niecałe 50 proc.

— Na popularności zyskują imprezy pobytowe. Do hotelu można dojechać własnym transportem, dolecieć samolotem lub dojechać naszym autokarem. Na tego typu imprezy łatwiej zdobyć klientów. Turyści nie są ograniczeni terminem. Mogą rozpocząć urlop w najbardziej dogodnym dla siebie czasie. Wbrew pozorom nie jest tak łatwo skompletować cały autokar turystów, którzy w tym samym czasie są zainteresowani zwiedzaniem tych samych miejsc — twierdzi Grażyna Królak, kierownik oddziału warszawskiego w biurze podróży Gromada.

Okazuje się również, że wbrew pozorom tego typu wyjazd nie jest najtańszy.

— Coraz większą konkurencją dla objazdowych wycieczek są imprezy pobytowe. Bardziej opłaca się skorzystać z przelotu do konkretnego miejsca, które będzie bazą dla późniejszych wycieczek fakultatywnych. Przy dużej częstotliwości lotów czarterowych cena biletów lotniczych jest relatywnie niska. Tymczasem koszty transportu autokarowego rosną, m.in. drożeje paliwo i zwiększa się wysokość opłat drogowych w krajach tranzytu. Również ceny w przydrożnych hotelach są wyższe od tych, które można znaleźć w centrach miast, i które można wynegocjować przy dłuższym pobycie — tłumaczy Marek Markiewicz, dyrektor biura podróży Triada.

Są jeszcze fani

Pomimo wielu niedogodności, wycieczki autokarowe mają swoich stałych zwolenników, którzy z różnych powodów nie chcą podróżować inaczej.

— Fanami tego typu wyjazdów są ludzie bardzo aktywni, którzy są nastawieni na czynne spędzenie urlopu. Podczas wycieczek objazdowych nie ma czasu na nudę i leżenie do góry brzuchem na plaży. Programy objazdówek są bardzo napięte i skonstruowane w taki sposób, aby uczestnicy mieli szansę zobaczyć jak najwięcej miejsc — dodaje Marek Markiewicz.

Tego typu wyjazdów nie poleca osobom, które nie są nastawione na zwiedzanie. Będą narzekać na przeładowanie programu czy brak czasu wolnego. Odradza uczestnictwo w objazdówkach rodzinom z małymi dziećmi, dla których program wycieczki może być wyczerpujący.

Nowe możliwości

Dla biur podróży, które specjalizowały się kiedyś w organizacji objazdowych wycieczek autokarowych dla turystów indywidualnych otwiera się jednak nowy rynek. Coraz częściej organizację tego typu imprez zlecają firmy.

— Przedsiębiorstwa wysyłają swoich pracowników na wycieczki objazdowe w ramach programów integracyjnych. Zwykle są to 7-10-dniowe wyjazdy, podczas których zwiedzane są nie tylko zabytki. W zależności od życzeń klienta do programu wycieczki dołączamy wizyty w ważnych dla branży miejscach: np. w fabrykach, laboratoriach itp. — opowiada Marek Markiewicz.

Przyznaje, że dla biur organizujących wycieczki autokarowe segment wyjazdów firmowych jest najbardziej dynamiczny i najlepiej zapowiadający się.

Podobnego zdania jest Andrzej Hulewicz, wiceprezes biura podróży Mazurkas Travel, specjalizującego się w organizacji wyjazdów firmowych.

— Największą popularnością cieszą się kilkudniowe wyjazdy do krajów ościennych. Lwów, Wilno i Praga to miasta najczęściej wybierane przez firmy. Wycieczki pracowników jeżdżą często również do Wiednia i Budapesztu. Oprócz programu zwiedzania na życzenie klienta organizujemy również program integracyjny. W tego typu imprezach nie powinno zabraknąć uroczystych kolacji, podczas których pracownicy najlepiej się integrują — opowiada Andrzej Hulewicz.

Agnieszka Ostojska

a.ostojska@pb.pl tel. (22) 611-62-24

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Ostojska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Firmy chętnie kupują wycieczki autokarowe