Firmy nie chcą paszportów

Sylwester Sacharczuk
14-06-2011, 00:00

Mimo trudnych procedur warto startować po dotację na wsparcie eksportu — przekonują ci, którzy ją dostali.

Mimo trudnych procedur warto startować po dotację na wsparcie eksportu — przekonują ci, którzy ją dostali.

Wielu firm nie stać na promowanie się poza Polską. Rozwiązaniem jest "Paszport do eksportu" — działanie 6.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, które finansuje m.in. udział w zagranicznych targach. Jednak firmy nie są nim specjalnie zainteresowane. W ostatnim naborze do wzięcia było 186 mln zł, tymczasem przedsiębiorcy złożyli wnioski jedynie na jedną trzecią tej sumy.

— Zniechęca je głównie biurokracja i długie procedury. Szkoda, bo udział w programie przynosi wiele korzyści — mówi Błażej Czajkowski, ekspert Accreo Taxand.

Przekonało się o tym m.in. Laboratorium Kosmetyczne AVA. Firma dostała dotację w wysokości 163 tys. zł., którą przeznaczyła na rozwój eksportu do Hiszpanii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

— Byliśmy na targach w Barcelonie i Dubaju, gdzie nawiązaliśmy wiele cennych kontaktów. Procedury trwały długo, ale już jesteśmy po pierwszych wysyłkach naszych kosmetyków do Emiratów. Znaleźliśmy też dystrybutora na rynek hiszpański. To już przekłada się na wzrost eksportu w naszych przychodach. Tym, którzy startują po paszport, radzę dokładnie wypełniać dokumenty — mówi Larysa Dysput–Goławska, właścicielka Laboratorium Kosmetycznego AVA.

Eko-Ceramika z Jedwabna koło Torunia otrzymała na zagraniczną promocję 196,5 tys. zł. Dzięki temu pokazała się na targach m.in. w Kolonii, Sofii i w Paryżu.

— Pozyskanie zagranicznych partnerów i podpisanie kontraktów to nie jedyne korzyści. Równie ważne jest to, że na targach można zobaczyć najnowsze trendy we wzornictwie — mówi Joanna Łęgowska, specjalista ds. projektów unijnych w Eko-Ceramice.

Paszport opłacił się firmie tak bardzo, że złożyła… drugi wniosek o dotację.

— Doskonale wiemy, jak ważna jest w tym działaniu dbałość nawet o najmniejsze szczegóły. Radzę pamiętać o nich już na etapie składania wniosku, jak i później — mówi Joanna Łęgowska.

Też chcesz promować się za granicą? Wystartuj w najnowszej edycji "Paszportu do eksportu". Nabór wniosków rusza już 20 czerwca. Więcej informacji: www.parp.pl i eurokasa.pb.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Firmy nie chcą paszportów