Firmy oszczędzają na promocji stoisk

Marlena Kaczmarek
opublikowano: 2000-10-26 00:00

Firmy oszczędzają na promocji stoisk

Wynajem powierzchni pochłania połowę kosztów wystawy

NA ZACHĘTĘ: Jak twierdzi Grzegorz Turkiewicz, wiceprezes MTP, aby zachęcić wystawców, od dwóch lat MTP stosują politykę stałych cen i proponują wystawcom ofertę rabatową. Na ostatnim Poznańskim Tygodniu Mody firmy mogły skorzystać nawet z 50-procentowego rabatu na wynajmowaną powierzchnię. fot. PD

Imprezy wystawiennicze organizowane w Polsce są średnio o 30-40 proc. tańsze od ich odpowiedników europejskich. O ile jednak na Zachodzie samo wynajęcie powierzchni targowej stanowi jedynie 10 proc. kosztów firmy, o tyle w Polsce pochłania ponad 50 proc. Wystawców nie stać na większą promocję, więc polskim imprezom brakuje rozmachu.

Zdaniem organizatorów targów w Polsce, krajowe imprezy wystawiennicze są średnio o 30-40 proc. tańsze od ich odpowiedników z zachodniej Europy. Wynajęcie jednego metra kwadratowego powierzchni niezabudowanej kosztuje, w zależności od organizatora, od 130 do ponad 400 zł.

Redukują koszty

— W tym roku podczas jesiennej edycji Poznańskiego Tygodnia Mody stworzyliśmy dla firm z branży odzieżowej specjalne warunki uczestnictwa. Wystawcy, którzy w targach tych pojawiali się regularnie, skorzystali mianowicie z 50-procentowego rabatu od wynajmowanej powierzchni. Zwyczajowo też stosujemy 10-20-procentowe rabaty (w zależności od imprezy) dla firm, które swoje zgłoszenie uczestnictwa w imprezie dostarczą odpowiednio wcześnie — mówi Grzegorz Turkiewicz, wiceprezes Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Aby przyciągnąć wystawców, organizatorzy targów prowadzą też stabilną politykę cenową, podając koszt wynajęcia metra kwadratowego powierzchni w obcej walucie.

— Koszt wynajęcia metra kwadratowego powierzchni podawany jest w euro i wynosi u nas od 37 do 80 EUR za powierzchnię zabudowaną i od 25 do 70 za powierzchnię niezabudowaną. Klienci cenią taką stabilizację. Natomiast ewentualny wzrost kosztów spowodowany jest jedynie wahaniami kursów walut — twierdzi Nikodem Zygadło, kierownik marketingu Centrum Targowego Kielce.

Politykę stałych cen stosują także od dwóch lat Biuro Reklamy-Zarząd Targów Warszawskich oraz Międzynarodowe Targi Poznańskie.

Polskie targi są jednak wydarzeniem znacznie mniej spektakularnym niż imprezy wystawiennicze organizowane na Zachodzie.

Nieatrakcyjne stoiska

Zdaniem specjalistów, powodem takiej sytuacji jest zła relacja wydatków, jakie ponoszą firmy uczestnicząc w targach. O ile na imprezach zachodnioeuropejskich wynajęcie powierzchni wystawienniczej stanowi dla wystawcy zaledwie 10 proc. wszystkich kosztów, o tyle w Polsce jest to aż 50-60 proc.

— Stoisko na BUDMIE kosztuje naszą firmę średnio od 300 do 500 tys. zł. 40-50 proc. tej sumy przeznaczone jest wyłącznie na wynajęcie powierzchni od MTP. Dopiero na drugim miejscu (30-40 proc.) znajdują się wydatki na transport i montaż części oraz projekt i wystrój stoiska. Najmniejsze są koszty reprezentacyjne — takie jak zatrudnienie hostess czy zakupienie napojów — twierdzi Marek Pałubicki, specjalista ds. promocji Deceuninck Polska.

Także Marek Janusiewicz ze Swarzędz Meble twierdzi, że wynajęcie powierzchni wystawienniczej na imprezie MEBLE na MTP pochłania 70 proc. wszystkich kosztów.

Prawdopodobnie tendencja ta z czasem ulegnie zmianie. Już teraz można zaobserwować, że wystawcy podejmują starania w celu zwiększenia atrakcyjności swoich stoisk — a co za tym idzie — także własnego wizerunku w oczach zwiedzających.

— Z uwagi na to, że przedsiębiorstwa przywiązują coraz większą wagę do kreowania własnego wizerunku, poziom ich prezentacji na targach staje się coraz wyższy. To z kolei pociąga za sobą większe koszty — twierdzi Magdalena Tarnowska z Philips Lighting Poland.

Trudno o pochwałę

Większość polskich wystawców narzeka na wysokie koszty imprez wystawienniczych organizowanych w Polsce. Rzadko natomiast pojawiają się głosy w obronie polskich organizatorów.

— Uważam, że targi w Polsce są bardzo tanie. Za 50-metrowe stoisko na MTP płacimy średnio 16-17 tys. USD (73-78 tys. zł). Często wyjeżdżamy jednak na targi zagraniczne, na których za wynajęcie powierzchni płaci się naprawdę krocie. Na targach motoryzacyjnych w Pekinie metr kwadratowy powierzchni kosztował 450 USD (około 2070 zł), a w Moskwie — 250 USD (1150 zł) — twierdzi Krzysztof Paulus.

Marlena Kaczmarek

[email protected]