Firmy paliwowe chcą rozwijać sieć w stolicy

Agnieszka Janas, Adam Brzozowski
16-11-2001, 00:00

Firmy paliwowe zamierzają w ciągu najbliższych dwóch lat uruchomić kilkadziesiąt stacji benzynowych w Warszawie. Największe inwestycje — około 17 stacji — deklaruje Shell. Koszt wybudowania jednej to około 8 mln zł. W stolicy najdroższą częścią tego typu inwestycji jest zakup terenu.

Wśród firm paliwowych zaobserwować można bardzo duże zainteresowanie rozwojem sieci stacji paliw w Warszawie. Ich operatorzy zamierzają otworzyć kilkadziesiąt nowych punktów w stolicy w latach 2002/03.

— Rynek warszawski jest najatrakcyjniejszy w Polsce. Duża sprzedaż paliw notowana jest tu ze względu na znaczną liczbę samochodów zarejestrowanych lub przejeżdżających przez miasto. Ponadto są tu także tereny spełniające warunki dopuszczające do stawiania stacji paliw — mówi Andrzej Błaszkowski, retail sales & marketing manager Fortum Polska, właściciela sieci stacji Neste A24.

Firmy paliwowe ostrożnie jednak składają deklaracje inwestowania w stolicy: Statoil Polska deklaruje uruchomienie kilku obiektów, Esso Polska chce mieć kolejne 8 stacji, Aral Polska planuje w 2002 r. budowę 4, Fortum Polska chce zainwestować w 3-5 stacji Neste A24, kilka nowych stacji zapowiada też BP. Największą ekspansję szykuje Shell.

— Chcemy podwojenia liczby naszych stacji. Obecnie mamy ich 17. W październiku otworzyliśmy nowy obiekt przy ul. Odrowąża a kolejny — przejęty od sieci Dea — zostanie oddany na początku 2002 r. na Żoliborzu — mówi Wiliam Kozik, dyrektor ds. sprzedaży Shell Polska.

Nie wszystkie firmy obecne w Warszawie są właścicielami nieruchomości firmowanych ich logo, więc rozwój tych sieci może być oparty na rozbudowie stacji patronackich, tak jak w przypadku Rafinerii Gdańskiej.

— Nie wykluczam, że kilka z około 80 planowanych stacji, które powinny powstać do 2006 roku, stanie w Warszawie. Nie jest też wykluczone, że w związku z rozwojem stacji patronackich, aby nie dopuścić do wewnętrznej konkurencji nadal większość stacji w naszych barwach w stolicy nie będzie własnością firmy — mówi Tadeusz Szkudlarski, prezes Stacji Paliw Rafinerii Gdańskiej.

Kolejnymi terenami dla inwestycji na terenie stolicy mogą być 74 stacje należące do PKN Orlen, będące kiedyś własnością CPN. Powinny one zostać dostosowane do obecnej koncepcji wyglądu i standardu Orlenu. Zdaniem Jarosława Tyca, wiceprezesa zarządu PKN Orlen, ze względu na plany zagospodarowania przestrzennego, 8-10 starych stacji nie będzie mogło być zmodernizowanych. (W 2005 r. wchodzą nowe przepisy i normy, których stacje te nie będą w stanie spełnić.). Zarząd będzie się starał dokonać wymiany działek, na których są one położone, na inne. W Warszawie działają tylko 2 stacje (z 14 w kraju) w barwach PKN Orlen.

— Proces modernizacji stacji PKN jest powolny, co wynika z przyjętej przez firmę polityki inwestycyjnej. Przypuszczam, że koncern będzie musiał sprzedać część z 1,4 tys. stacji w kraju, gdyż koszt ich modernizacji będzie wyższy aniżeli zyski z działalności. Obiekty Orlenu w stolicy są jednak zbyt atrakcyjne, aby doszło do ich sprzedaży — mówi Jacek Wróblewski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Inni przedstawiciele firm paliwowych nie wykluczają jednak, że ze względu na nieopłacalność modernizacji stacji warszawskich, PKN będzie chciał się ich pozbyć. Chęć zakupu takich stacji deklaruje m.in. Shell.

— W 2001 r. branża odnotowała prawie 20-proc. spadek sprzedaży paliw w porównaniu z rokiem ubiegłym. W naszej firmie spadek ten był prawie niedostrzegalny, natomiast w przypadku małych stacji na pewno tak. Dodatkowo małe firmy w większości będą miały kłopoty z zapewnieniem norm ochrony środowiska, już dziś ustępują sieciom w standardzie obsługi klienta, co odbija się na ich wynikach — opowiada Wiliam Kozik z Shell Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Janas, Adam Brzozowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Firmy paliwowe chcą rozwijać sieć w stolicy