Firmy zalał prawny potop

opublikowano: 25-09-2019, 22:00

Brak rzetelnych konsultacji, pośpiech, trochę dobrych i wiele złych przepisów dla firm — tak Pracodawcy RP ocenili ostatnie cztery lata.

Jedna z największych organizacji przedsiębiorców podsumowała mijającą kadencję rządu i parlamentu pod kątem tworzenia prawa dotyczącego działalności gospodarczej. Jeśli chodzi o ocenę ilościową, twórcy raportu mówią wręcz o prawnym potopie, którego rozmiary najlepiej obrazują następujące liczby: ustawa o podatku PIT była nowelizowana 70 razy, ustawa o podatku CIT ponad 50, ordynacja podatkowa ponad 50 (tylko w 2019 r. 13 razy), prawo energetyczne 36 razy, prawo telekomunikacyjne 24, prawo zamówień publicznych 18 razy. Jak Pracodawcy RP oceniają jakość zmienianego prawa gospodarczego i podatkowego?

„Ogólna ocena jest zła — prawo stanowione w pośpiechu miało często niską jakość, powodującą konieczność ciągłych poprawek. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest złamanie zasad dialogu społecznego. Nieustanne poprawki i uchwalanie bubli prawnych utrudniają przedsiębiorcom planowane inwestycji i godzą w rozwój gospodarki” — czytamy w raporcie Pracodawców RP.

Z badania wynika, że w tym roku brak realnych konsultacji publicznych dotknął aż 57 proc. projektów ustaw gospodarczych. W tej kadencji wiele ustaw uchwalano w nadmiernym pospiechu. Twórcy raportu nazywają je ustawami instant, czyli gotowymi „do spożycia” w ciągu kilku, najdalej kilkunastu dni od wniesienia do Sejmu. Firmy były też zaskakiwane pomysłami legislacyjnymi — 25 proc. projektów nie było im znanych przed wpłynięciem do parlamentu. Autorzy raportu wytykają władzy, że forsowała prawne pomysły nierzadko sprzeczne ze sobą a często bez koncepcji. „Sztandarowymi przykładami braku koncepcji są ustawy: o podatku handlowym, ustanawiająca 12 listopada wolnym od pracy, zamrażająca ceny prądu czy wielomiesięczne dyskusje o podatku jednolitym” — czytamy w raporcie.

Przyjmowane w pośpiechu i bez konsultacji z ekspertami ustawy zawierają mnóstwo błędów. Jako przykład wskazano prawie roczne deliberowanie w Sejmie nad projektem ustawy o nowej matrycy stawek VAT. Mimo to zawarto w niej zapis, że wiążące informacje stawkowe będzie mógł zmieniać szef Krajowej Informacji Skarbowej, czyli organ, który… nie istnieje. Prym w liczbie nowelizacji i szybkości uchwalania wiodą regulacje podatkowe.

„Niestety zmiany te nie są ogłaszane z odpowiednim wyprzedzeniem. Powoduje to negatywne dla rozwoju biznesu zjawisko w postaci braku pewności prawa. Wpływa to również negatywnie na atrakcyjność polskiego rynku dla inwestorów zagranicznych” — piszą twórcy raportu. Chociaż zauważają efekty tzw. uszczelniania systemu podatkowego, to jednak alarmują, że „przyjęty model uszczelniania oparty został na nakładaniu na przedsiębiorców nowych obowiązków, zakazów lub zaostrzaniu sankcji.

Koszty tej walki ponieśli przede wszystkim rzetelni podatnicy”. Więcej ciepłych słów Pracodawcy RP skierowali pod adresem resortu przedsiębiorczości i technologii, chwaląc go np. za konstytucję biznesu. Badanie objęło okres od listopada 2015 r. do sierpnia 2019 r. W tym czasie Sejm uchwalił 893 ustawy.

Dokonania mijającej kadencji

Regulacje korzystne dla firm (przykłady)

Sukcesja firm rodzinnych, pakiety deregulacyjne, zasady naczelne w konstytucji biznesu, mediacje dla przyspieszenia postępowań administracyjnych, ograniczenie kryterium ceny w przetargach, odbiurokratyzowanie zamówień publicznych, regulacje do walki z zatorami płatniczymi, JPK, obniżki CIT dla małych spółek, wprowadzenie tzw. pakietu paliwowego, innovatio box, jednorazowe rozliczanie straty podatkowej do 5 mln zł, danina solidarnościowa, zmniejszenie tzw. klina podatkowego (obniżka PIT z 18 do 17 proc., zniesienie PIT młodym do 26 roku życia), możliwość rozłożenia na raty i odroczenia płatności na PFRON, skrócenie z 50 do 10 lat archiwizacji akt pracowniczych.

Regulacje niekorzystne dla firm (przykłady)

Ograniczenie możliwości budowy elektrowni wiatrowych, podwyższenie podatku już działającym elektrowniom wiatrowym, radykalne ograniczenia w obrocie ziemią rolną, zamieszanie z cenami energii elektrycznej, zwiększenie sankcji w VAT, tzw. konfiskata rozszerzona, wprowadzenie podatku bankowego, uchwalenie ustawy o podatku handlowym (czeka na wyrok TSUE), wprowadzenie podatku od nieruchomości komercyjnych, exit tax, minimalna stawka godzinowa przy umowach zlecenia i o świadczenie usług, ograniczenie handlu w niedziele i święta, wykorzystywanie pieniędzy z Funduszu Pracy na cele niezgodne z przeznaczeniem (np. na 13 emeryturę, 500 plus dla niepełnosprawnych).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu