Fiskus ci pomoże

Paweł Jakubczak
opublikowano: 01-08-2006, 00:00

Odpisy od praw majątkowych są kosztem podatkowym przedsiębiorcy. Jak je amortyzować?

Na takie pytanie musi odpowiedzieć spółka, która kupiła od firmy konsultingowej na przykład zbiór informacji związanych z wiedzą w dziedzinie organizacji. Albo taka, która płaci za licencję na wydanie na płytach DVD i wideo CD 26 filmów kreskowych o żółwiach Ninja.

Tylko niektóre

Przedsiębiorcy amortyzują tylko te wartości niematerialne i prawne, które wymienia ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (ramka poniżej). To niejedyny warunek — muszą być one przez co najmniej rok wykorzystywane w działalności gospodarczej. A ponadto przedsiębiorcy musieli je kupić.

A co z wydatkami na wytworzenie wartości niematerialnych i prawnych, na przykład programu komputerowego we własnym zakresie? Zalicza się je do kosztów podatkowych.

I jeszcze jeden warunek amortyzacji.

— Przedsiębiorca zaliczy odpisy do kosztów, jeśli prowadzi ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Składnik majątku wprowadzamy do ewidencji najpóźniej w miesiącu jego przekazania do używania. W następnym miesiącu możemy rozpocząć jego amortyzację. Jeśli nie jest wart więcej niż 3,5 tys zł, to można go jednorazowo wrzucić w koszty podatkowe — wyjaśnia Andrzej Pośniak z CMS Cameron McKenna.

Od jakiej kwoty amortyzujemy? Od wartości początkowej, na którą składa się cena zakupu oraz koszty naliczone do dnia przekazania składnika majątku do używania.

— W szczególności są to koszty związane z transportem, instalacją i uruchomieniem programów komputerowych, opłatami notarialnymi, skarbowymi, prowizjami, różnicami kursowymi — mówi Marcin Zimny z kancelarii CMS Cameron McKenna.

Przykładowo do ceny licencji na program komputerowy dolicza się koszty związane z instalacją tego programu. Czyli wydatki na konfigurację systemu, wpisanie lub przeniesienie istniejących danych czy też podróże służbowe związane z wdrożeniem programu.

— Często wynagrodzenie za przekazanie praw majątkowych zależy od tego, ile na nich zarobi korzystający. W takiej sytuacji nie powiększa ono wartości początkowej. Przedsiębiorca wrzuca je bezpośrednio w koszty — mówi Andrzej Pośniak.

Przykładowo: spółka kupiła prawo do używania znaku towarowego i uiszcza za nie opłatę, która stanowi określony procent od sprzedaży.

Również wydatki na ulepszenie nie zwiększają wartości początkowej i dlatego nie są amortyzowane, tylko zaliczane do kosztów. Dotyczy to na przykład wydatków na tzw. Software Subscription. Wykupienie tej opcji pozwala na instalowanie najnowszych dostępnych na rynku wersji oprogramowania. Przedsiębiorca zalicza te wydatki do kosztów podatkowych w dniu ich poniesienia.

Liniowo

Przedsiębiorca amortyzuje wartości niematerialne i prawne, posługując się metodą liniową. Oznacza to, że odpisy nalicza od tej samej kwoty w każdym roku amortyzacji i według tej samej stawki. Przepisy wskazują minimalny okres amortyzacji (ramka).

— Jeśli przykładowo przedsiębiorca nabył za 5 tys. zł licencję na program komputerowy, to właśnie ta kwota będzie podstawą naliczania odpisów przez cały okres amortyzacji. Odpisy będą dokonywane według stawki 25 proc., czyli w ciągu roku w koszty podatkowe przedsiębiorca wliczy 1,25 tys. zł — mówi Andrzej Pośniak z CMS Cameron McKenna.

Niepełne odliczenie

Celem amortyzacji jest zaliczenie do kosztów podatkowych odpisów, których suma zrówna się z wartością początkową. Czasami tak nie jest. Co wtedy?

— Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną część, jeśli strata w wartości niematerialnej i prawnej nastąpiła ze względu na racjonalną gospodarkę nimi. Zdarza się jednak, że urzędnicy skarbowi kwestionują takie podejście — mówi Marcin Zimny.

Tak właśnie było ze spółką, która kupiła od firmy konsultingowej zbiór informacji związanych z wiedzą w dziedzinie organizacji. Chciała ją amortyzować w 60 miesięcy. Ale po 20 miesiącach wprowadziła nowy system, a stary stał się nieprzydatny. Dlatego spółka wycofała go z ewidencji i zaliczyła do kosztów jego niezamortyzowaną część.

A co, jeśli przedsiębiorca kupił prawo do korzystania z wartości niematerialnej i prawnej na okres krótszy niż potrzebny do pełnego jej zamortyzowania?

— Wtedy nie zaliczy niezamortyzowanej części do kosztów podatkowych, ponieważ sam zdecydował o terminie korzystania z danego prawa majątkowego. Jeśli na przykład nabył licencję na używanie znaku towarowego na cztery lata, a musi go amortyzować przez pięć lat, to zaliczy do kosztów odpisy, jakich dokonał przez cztery lata — wyjaśnia Andrzej Pośniak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Jakubczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu