Fiskusowi ucieka pociąg

Jarosław Królak
opublikowano: 04-09-2018, 22:00

Przekazywanie skarbówce danych o przewozach kolejowych, lotniczych i wodnych może być niewykonalne — ostrzegają przedstawiciele branż i resort infrastruktury.

Okazuje się, że Ministerstwu Finansów (MF) nie będzie łatwo zrealizować kolejny pomysł na „uszczelnianie systemu podatkowego”. Chodzi o uzyskiwanie od PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK), Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), Polskiej Grupy Lotniczej, Żeglugi Śródlądowej (ŻŚ) oraz od ministra infrastruktury rozmaitych informacji o wykonywanych w Polsce przewozach kolejowych, lotniczych i wodnych. Zamysł ten MF uwzględniło w ogłoszonym niedawno projekcie nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Chce automatycznie otrzymywać dane o rozkładach przewozów towarów i osób, ich liczbie, trasach i programie. Celu nie precyzuje.

W toku uzgodnień wywołane do tablicy instytucje, które miałyby dostarczać dane, wyraziły liczne wątpliwości.

Piotr Samson, prezes ULC, stwierdził, że podległy mu urząd… nie ma informacji o samolotach przemieszczających się w polskiej przestrzeni powietrznej, tj. danych o ich liczbie, rozkładzie i programie lotów. Projekt uznał za niejasny.

„Powoduje to, że każdy z organów, którego dotyczy przedmiotowa regulacja, może mieć problem z jednoznacznym określeniem, jakie konkretnie dane chcą uzyskać organy KAS, w szczególności, że miałoby to się odbywać bez pisemnego wniosku” — pisze prezes ULC.

Podobne wątpliwości przedstawił Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP PLK. Jego zdaniem, nie wiadomo, jakie konkretnie dane miałaby uzyskiwać KAS od przewoźników kolejowych realizujących przewozy po sieci linii zarządzanych przez PKP PLK. Zwrócił też uwagę, że „PKP PLK nie jest wyłącznym zarządcą krajowych linii kolejowych”. Marek Olkiewicz podkreśla, że „udostępnienie danych przewoźników kolejowych, będących kontrahentami spółki, może narazić PKP PLK na roszczenia”.

Na takie ryzyko wskazał też Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Podkreślił również, że nieprecyzyjny i budzący wątpliwości interpretacyjne jest zakres informacji, jakie miałyby przekazywać do KAS wskazane w projekcie podmioty. „W szczególności nie jest jasne, czy powyższym zakresem objęte są informacje o statkach powietrznych w czasie rzeczywistym (liczba, trasa, zgodność z rozkładem lotu), czy chodzi o loty komercyjne, loty wyłącznie polskich przewoźników, czy wszystkie samoloty znajdujące się w polskiej przestrzeni powietrznej” — czytamy w stanowisku Andrzeja Bittla.

Zasugerował MF wykreślenie kontrowersyjnego przepisu lub taką jego modyfikację, aby „był on wykonalny”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Fiskusowi ucieka pociąg