Ministerstwo Finansów chce dać swoim służbom kolejne uprawnienia w celu lepszego zwalczania oszustw i agresywnej optymalizacji podatkowej
Skarbówka zamierza mocniej przykręcić śrubę oszustom podatkowym i
wyłudzaczom VAT. W tym celu planuje wyposażyć swoich funkcjonariuszy w
nowe narzędzia, które mają umożliwić skuteczniejsze uszczelnienie
systemu podatkowego (patrz: ramka). Zawarte one zostały w projekcie
nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Resort
finansów tłumaczy, że potrzeba nowelizacji wynika z obserwacji
ponadrocznego obowiązywania ustawy o KAS (powstała 1 marca 2017 r. w
wyniku konsolidacji wszystkich służb skarbowych).
— Zaproponowane zmiany przyznają organom celno-skarbowym szereg nowych
możliwości i kompetencji. Można je podzielić na dwie grupy. Pierwsza to
zmiany doprecyzowujące uprawnienia KAS, co jest zrozumiałe po blisko
półtorarocznym obowiązywaniu reformy służb skarbowych. Druga część zmian
to kontynuacja tendencji zwiększania wpływu szefa KAS na prowadzone
postępowania celno-skarbowe i czynności operacyjno-rozpoznawcze. Widać
tu proces kumulowania kompetencji, co ma być metodą zwiększania
skuteczności — mówi Jędrzej Jakubowicz, adwokat, wspólnik w kancelarii
prawnej Głowacki i Wspólnicy.
Projekt pozwala służbom fiskusa np. na automatyczne (drogą
elektroniczną) pozyskiwanie od linii PKP PLK informacji o jeżdżących po
kraju pociągach, ich liczbie, trasach, rozkładach jazdy itp. Od Urzędu
Lotnictwa Cywilnego i Polskiej Grupy Lotniczej skarbówka chce dostawać
automatycznie informacje o „przemieszczających się po krajowych
korytarzach powietrznych samolotach”, a od Żeglugi Śródlądowej o
pływających statkach. MF nie precyzuje w uzasadnieniu, do jakich celów
potrzebuje tego typu informacji.
— Projekt zwiększa dostęp organów celno-skarbowych do danych wrażliwych,
np. osób podróżujących po kraju pociągami, samolotami, statkami. Nie
wiadomo, jak te dane będą zabezpieczone — podkreśla Maciej Bogucki,
radca prawny, współpracujący z kancelarią adwokacką Mariusz Mamiński.
KAS chciałaby także pozyskiwać bankowe informacje dotyczące osób
fizycznych (o kontach bankowych firm dostaje informacje w ramach tzw.
STIR) oraz identyfikować posiadaczy rachunków bankowych podejrzewanych o
uzyskiwanie przychodów i nie płacenie podatków. Marcin Kaleta, radca
prawny z EY, zaznacza, że w projekcie zawarto ważne zmiany dotyczące
kontroli podatkowych grup kapitałowych (PGK).
— Istotną nowością jest możliwość kontynuowania kontroli rozliczeń
podatkowej grupy kapitałowej po jej rozwiązaniu, czyli gdy już nie
będzie mieć statusu podatnika. Będzie można wszczynać jedną, łączną
kontrolę wobec podmiotów wchodzących w skład byłej PGK. Rozwiązanie PGK
nie będzie stanowiło przeszkody dla weryfikowania jej rozliczeń . Także
rozwiązanie spółki osobowej w trakcie kontroli nie udaremni jej
przeprowadzenia, z tym, że kontrolowanymi staną się jej wspólnicy — mówi
Marcin Kaleta. © Ⓟ
Nowe możliwości
Wybrane uprawnienia organów celno-skarbowych, zawarte w projekcie
nowelizacji ustawy o KAS
-
umożliwienie organom celno-skarbowym ścigania osób spoza służby
powołujących się bezprawnie na wpływy w skarbówce
-
przyznanie funkcjonariuszom KAS prawa do konwojowania osób odebranych
z zakładu karnego lub aresztu śledczego
-
umożliwienie fiskusowi dokonywania na drogach kontroli
celno-skarbowych odzieży i tekstyliów, głównie pochodzenia azjatyckiego
-
umożliwienie szefowi KAS dostępu do informacji z postępowań
prowadzonych przez podległe mu służby
-
wprowadzenie nowego typu przestępstwa karnego, polegającego na
utrudnianiu lub udaremnianiu czynności sprawdzających, kontroli
podatkowej, kontroli celno-skarbowej, czynności audytowych
(zagrożonego wysokimi grzywnami)
-
zobowiązanie banków do przekazywania fiskusowi wszelkich informacji o
osobach fizycznych będących właścicielami rachunków bankowych oraz
informacji o przepływach na ich rachunkach
-
umożliwienie kontrolowania paliwa pochodzącego z nieujawnionych źródeł
oraz jakości paliw na podstawie stałego upoważnienia, a nie
indywidualnego (jak obecnie)
-
zobowiązanie banków do przekazywania skarbówce informacji
umożliwiających zidentyfikowanie posiadaczy rachunków bankowych
wykorzystywanych do prowadzenia niezgłoszonej do opodatkowania
działalności gospodarczej i uzyskiwania przychodów nieznajdujących w
ujawnionych źródłach
-
zobowiązanie do współpracy z fiskusem (przekazywania dokumentów i
informacji) Polskich Linii Kolejowych, Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
Polskiej Grupy Lotniczej, Żeglugi Śródlądowej, Krajowego Rejestru
Karnego
-
udostępnianie skarbówce informacji o zdarzeniach mających wpływ na
wysokość niepodatkowanych należności budżetowych (np. grzywien, kar
finansowych, zwracanych dotacji)
-
poszerzenie definicji kontrahenta kontrolowanego (na potrzeby kontroli
celno-skarbowej), m.in. o przewoźników, firmy zajmujące się
magazynowaniem, przepakowywaniem, przeładunkiem, przesyłem towarów
-
przeprowadzanie kontroli celno-skarbowych w firmach
telekomunikacyjnych w zakresie wypełniania przez nie obowiązków
dotyczących organizowania gier hazardowych w internecie
-
uruchomienie stałych i ciągłych kontroli produkcji i obrotu automatami
do gier hazardowych
-
wszczynanie kontroli celno-skarbowych wobec grup kapitałowych, które
zakończyły działalność
-
ułatwienie kontroli celno-skarbowych podczas nieobecności
kontrolowanego
-
wprowadzenie mechanizmów przyspieszających kontrole wyrobów akcyzowych
© ℗
Podpis: Jarosław Królak, współpraca Iwona Jackowska