Ford wjeżdża z pompą do Tych

Małgorzata Grzegorczyk
31-03-2008, 00:00

W fabryce Fiata ruszy produkcja nowego Forda Ka. Waldemar Pawlak pochwali się dziś projektem, na który polski rząd da 17,6 mln zł.

Koncern wyda w fabryce Fiata 330 mln zł

W fabryce Fiata ruszy produkcja nowego Forda Ka. Waldemar Pawlak pochwali się dziś projektem, na który polski rząd da 17,6 mln zł.

Jeden z międzynarodowych liderów branży motoryzacyjnej, największy tego typu projekt w ostatnich dwóch latach, deklarowana wartość inwestycji wyniesie 94 mln EUR (331,8 mln zł) — w ten tajemniczy sposób Ministerstwo Gospodarki zapraszało na dzisiejszą konferencję prasową organizowaną wspólnie z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ), której gospodarzem będzie wicepremier Waldemar Pawlak. Chodzi o Forda i jego projekt w Tychach realizowany wspólnie z Fiatem, co „PB” potwierdził w dwóch niezależnych źródłach, a portal pb.pl podał jako pierwszy w piątek wieczorem.

Rząd wspiera

„PB” informował o inwestycji Forda w styczniu 2007 r., a szczegóły ujawnił w sierpniu ubiegłego roku. Wojciech Szelągowski, wiceprezes PAIIZ, podał wówczas, że firma otrzyma od polskiego rządu grant wysokości 5 mln EUR (17,6 mln zł). Amerykanie inwestują w maszyny, które staną w fabryce Fiata w Tychach.

Tysiąc nowych miejsc pracy tworzy właśnie Fiat, który w ubiegłym roku uruchomił produkcję nowego modelu 500. Rok temu włoski koncern informował na łamach „PB”, że w 2007 r. wyda na inwestycje 250 mln EUR (882,5 mln zł), z czego dwie trzecie na projekty związane z produkcją „500”. Jego pracownicy będą produkować nowy model Forda Ka na tych samych podwoziach co pięćsetkę. Ford ma produkować tyle co Fiat, czyli 120-125 tys. aut rocznie. Według wcześniejszych zapowiedzi, produkcja ma ruszyć w połowie tego roku.

W tym miesiącu Ford zdecydował się kupić większościowe udziały w byłej fabryce Automobile Craiova w Rumunii. Amerykanie zainwestują w nią 675 mln EUR (2,4 mld zł). Koncern ma w Europie siedem montowni i 13 fabryk podzespołów. Pierwszy ford zjedzie z taśmy rumuńskiej fabryki w połowie przyszłego roku. Ma tu być produkowany Ford Transit Connect, który wytwarza także zakład Forda w Turcji. Do 2012 r. Ford zamierza wydawać rocznie 1 mld EUR na fabrykę. Zatrudnienie wzrośnie tu z 3,9 tys. do 7 tys. Zakład ma produkować rocznie 300 tys. samochodów i silników.

Trudno porównywać polski projekt z rumuńskim. Ale w powietrzu krąży jeszcze inwestycja Daimlera w fabrykę mercedesów klasy A i B. Polska konkuruje o ten projekt właśnie z Rumunią. Z informacji „PB” wynika, że zakład ma powstać na działce o powierzchni 200 ha i zatrudniać 3 tys. osób. Daimler zapowiedział, że produkcja ruszy w 2011 r. Eksperci szacują wartość jego inwestycji na 1,5-2 mld zł.

Mocni w Europie

Ford Europe zatrudnia dziś 67,5 tys. osób. Ma tu 21 fabryk (włączając działające jako joint venture). Pierwszy ford został przetransportowany statkiem do Europy w 1903 r., czyli roku założenia firmy. W 2007 r. koncern sprzedał w Europie prawie 1,9 mln samochodów, a jego zysk brutto sięgnął 997 mln USD (2,2 mld zł).

Marki grupy Ford to także Lincoln, Merkury, Mazda, Volvo. Kilka dni temu Ford ustalił ostateczne warunki sprzedaży produkcji Jaguara i Land Rovera indyjskiemu koncernowi Tata Motors za 2,3 mld USD. Akcje Ford Motor Company są notowane na giełdach: NYSE i Pacific Stock Exchange oraz na rynkach w Belgii, Francji, Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

W sierpniu ubiegłego roku „PB” informował, że Ford otrzyma pomoc państwa przy projekcie z Fiatem. Ze względu na różnice kursowe parametry inwestycji trochę się zmieniły. Amerykanie zainwestują 331,8 mln zł. Polski rząd wesprze ich grantem 17,6 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Ford wjeżdża z pompą do Tych