Znaczącą zmianę roli kobiet w społeczeństwie przyniósł dopiero XX wiek. Z dziejowej perspektywy ostatnie 100 lat to krótki moment. Patriarchalne stosunki społeczne kształtowały rzeczywistość przez znaczącą większość historii ludzkości. Takiego wpływu nie da się zatrzymać ani odwrócić wyłącznie na gruncie zmian prawnych. Potrzebne jest współdziałanie w tworzeniu inkluzywnej narracji, praca u podstaw, która pomoże obalić stereotypy i negatywne wzorce.
Ogromną rolę w tym procesie odgrywa biznes. Nie tylko dlatego, że praca to jedno z najważniejszych pól aktywności społecznej, ale także ze względu na jej funkcję stratyfikacyjną. Rozwój zawodowy przekłada się na sprawczość, szklane sufity w strukturze firmy blokują zatem faktyczne, a nie tylko teoretyczne równouprawnienie.
W Banku BNP Paribas tworzymy kulturę organizacyjną opierającą się nie tylko o równość płci, ale także świadomość, że budowanie tej równości wymaga pracy. To właśnie kobiety podejmują tematy równościowe i aktywnie działają na rzecz zwiększenia swojej sprawczości; to one założyły pierwszą w naszej firmie sieć pracowniczą „Kobiety zmieniające BNP Paribas”. W ten oddolny program zaangażowanych jest już kilkaset osób – kobiet i mężczyzn z całej Polski, z różnych obszarów banku. Do najważniejszych inicjatyw podjętych przez uczestników programu należą m.in. Dekalog Równego Traktowania – przewodnik pomagający unikać zachowań wykluczających, inicjatywa rozwojowa WomenUP oraz program mentoringowy FutureUP. Te aktywności pokazują, jak bardzo szeroka jest skala wyzwań, które dzielą nas od stanu rzeczywistego równouprawnienia. Chcemy uświadamiać, jakie zachowania mogą być krzywdzące i przyczyniać się do powielania złych schematów. Innym obszarem wymagającym pracy jest otwieranie kobiet na nowe możliwości, przełamywanie ich wewnętrznych oporów, wynikających niekiedy wyłącznie z zakorzenienia w dawnych wyobrażeniach o roli społecznej kobiety.
Cieszę się, że mogę pracować w organizacji, która takie tematy dostrzega i rozumie ich znaczenie. To przekłada się na realne zmiany. W Banku BNP Paribas na koniec roku 2022 kobiety stanowiły 53,2 proc. kadry menedżerskiej, a luka płacowa, systematycznie spadając, wyniosła 6,5 proc. Sama, zanim w tym roku zostałam szefową obszaru HR, pokonałam długą drogę zawodową i przekonałam się, z jakimi problemami mierzą się kobiety w biznesie i jak bardzo kultura organizacyjna może pomóc w rozwiązywaniu tych problemów. Dlatego tak ważne jest nie tylko gwarantowanie równości na papierze, ale podejmowanie działań na jej rzecz. Przed nami jeszcze wiele pracy do wykonania – do 2025 r. naszym strategicznym celem jest zmniejszenie luki płacowej między kobietami a mężczyznami do poziomu poniżej 4 proc. oraz zwiększenie udziału kobiet na kluczowych stanowiskach menedżerskich, w tym w zarządzie banku, do poziomu 30 proc. Kobiety mają moc, ale ona wciąż nie została jeszcze w pełni odkryta. Póki co, nie możemy spoczywać na laurach – wielka prorównościowa misja jeszcze się nie zakończyła.