Forte mierzy w pół miliarda euro

opublikowano: 12-04-2018, 22:00

Indie stają się dla Forte strategiczne — produkcja tamtejszej fabryki ma sięgnąć 100 mln EUR, a całej grupy — 500 mln EUR.

Produkująca meble do samodzielnego montażu grupa Forte przyszłość widzi w Azji.

Maciej
Formanowicz, prezes, założyciel i główny akcjonariusz Forte, ma około jednej
trzeciej akcji spółki.
Zobacz więcej

PRODUCENT MEBLI:

Maciej Formanowicz, prezes, założyciel i główny akcjonariusz Forte, ma około jednej trzeciej akcji spółki. Fot. GK

— Nasza fabryka w Indiach osiągnęła właśnie break event point — dotyczy to wyniku netto. Zakładamy, że w ciągu najbliższych czterech lat jej produkcja sięgnie 100 mln EUR — mówi Maciej Formanowicz, prezes Forte.

W indyjskiej fabryce — podobnie jak w polskich zakładach — produkowane są meble do samodzielnego montażu. Trafiają stamtąd głównie na azjatyckie rynki, oprócz Indii także m.in. do Pakistanu i Malezji. Polski producent uruchomił fabrykę dwa lata temu wspólnie z grupą Adventz w formule joint venture.

Prezes Forte potwierdza, że plany dotyczące polskich zakładów zakładają w średnim terminie sprzedaż na poziomie 400 mln EUR (obecnie równowartość 1,675 mld zł). Łącznie więc za kilka lat przychody grupy miałyby wynieść 500 mln EUR, czyli — według obecnego kursu — prawie 2,1 mld zł. W zeszłym roku skonsolidowana sprzedaż grupy Forte wyniosła 1,096 mld zł (wzrost rok do roku o 0,6 proc.) a zysk netto 77 mln zł (spadek o 26,5 proc.).

Własna płyta

Wyniki finansowe mają się poprawić w związku z uruchomieniem własnej produkcji płyty wiórowej. Dotychczas fabryki grupy musiały kupować surowiec od zewnętrznych podmiotów. W drugiej połowie 2017 r. cena płyty wzrosła o około 30 proc., co odbiło się na zyskach Forte. Teraz jednak spółka uruchamia w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej własny zakład. Fabryka będzie działała pełną parą w drugim półroczu.

— Od drugiej połowy tego roku w polskich fabrykach mebli będziemy wykorzystywać prawie wyłącznie płyty własnej produkcji. Będziemy kupować wyłącznie płyty laminowane, ale one stanowią zaledwie 3-4 proc. wolumenu, więc wpływ tego zakupu na koszty jest pomijany — mówi Maciej Formanowicz.

Dzięki tej inwestycji spółka korzystać będzie z podwójnej marży (wynikającej z produkcji płyt oraz wynikającej ze sprzedaży mebli). Konkretnych szacunków prezes nie podaje, zasłaniając się obowiązkami informacyjnymi spółki giełdowej (od 1996 r. jest notowana na GPW).

Piąta fabryka

W Polsce Forte przystępuje do budowy piątej fabryki mebli (w czwartek wmurowano kamień węgielny), która ma powstać do 2020 r. Będzie to bardzo nowoczesny zakład, w którym zamontowanych będzie około 40 robotów.

Wytwarzane w polskich zakładach Forte meble w zdecydowanej większości (nawet 85 proc.) trafiają na eksport. Sprzedawane są głównie w krajach niemieckojęzycznych (określanych skrótem DACH), czyli w Niemczech, Austrii oraz Szwajcarii, ale także we Francji, na Bałkanach, na Bliskim Wschodzie oraz w krajach Ameryki Północnej. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Forte mierzy w pół miliarda euro