FRANCUZI PLANUJĄ SPRZEDAŻ FORTUNY

Katarzyna Jażwińska
opublikowano: 08-07-1999, 00:00

FRANCUZI PLANUJĄ SPRZEDAŻ FORTUNY

Pernod Ricard zamierza skupić się w Polsce na alkoholowej części Agrosu

Francuski koncern Pernod Ricard przeznaczy na inwestycje, w Polmos, część z 5 mld franków (3 mld zł). Środki te uzyska ze sprzedaży marki napoju Orangina firmie Coca-Cola. Prawdopodobnie Francuzi pozbędą się należącej teraz do Agrosu marki soków Fortuna.

Pernod Ricard, inwestor strategiczny Agrosu, prawdopodobnie sprzeda markę soków Fortuna. Spekulują o tym przedstawiciele branży.

Andrzej Szumowski, rzecznik prasowy holdingu, zaprzecza jednak tym informacjom. Zdaniem Marka Słowikowskiego, prezesa PR Polska, znak powinien pozostać w strukturze grupy, ale Francuzi mogą, oczywiście, zdecydować inaczej.

— Moim zdaniem, dobrze byłoby zachować znak towarowy Fortuna. Zarząd we Francji może jednak mieć w tej sprawie inne zdanie. Żadna decyzja nie została jeszcze podjęta — mówi prezes PR Polska.

Agros zajmuje się wprawdzie sprawami, które nie pasują do struktury grupy Pernod Ricard —na przykład hodowlą bydła, ale produkcja soków i przetwórstwa owoców jest jednym z podstawowych segmentów działalności francuskiego koncernu.

Orangina dla Ameryki

Patrick Ricard, prezes grupy Pernod Ricard, chce sprzedać znak towarowy napoju Orangina za 5 mld FRF (3 mld zł). Ochotę na przejęcie marki ma Coca-Cola. Problem polega jednak na tym, że gdyby doszło do transakcji, Amerykanie kontrolowaliby większość francuskiego rynku napojów chłodzących. Na wniosek Pepsi-Coli francuski urząd antymonopolowy wyraził zatem sprzeciw.

Jeżeli jednak dojdzie do sprzedaży Oranginy, można się także spodziewać wystawienia na sprzedaż polskiej Fortuny. Walka na polskim rynku soków stale się bowiem zaostrza. O znak ten mogłaby pokusić się np. Coca- Cola, która wciąż nie może pochwalić się znaczącym udziałem w tym segmencie rynku. Hortex — inny potencjalny kandydat do przejęcia marki Fortuna — unika jednak komentarza w tej sprawie.

— Zakłady Hortexu mają wystarczające możliwości produkcyjne. Jeżeli zdecydujemy się na inwestycje w branży, interesowałoby nas przede wszystkim kupno marki soków — powiedział kilka tygodni temu Wojciech Mądalski, prezes firmy.

Wyborowa inwestycja

Szef PR Polska uważa, że część środków uzyskanych ze sprzedaży marki Orangina koncern może przeznaczyć na rozwój działalności w Polsce.

— Podobnie jak inne zagraniczne firmy obecne w Polsce, jesteśmy zainteresowani prywatyzacją Polmosów. Nie możemy jednak jeszcze określić kosztów ewentualnych inwestycji. Na razie nie wiadomo, jaka będzie ostateczna cena znaków towarowych wódek, bo nie ma jeszcze podziału marek, a koncepcja prywatyzacji jest ciągle zmieniana — twierdzi Marek Słowikowski.

Wcześniej Allain Serge Delaitte, rzecznik prasowy grupy Pernod Ricard, podkreślał, że koncern interesuje się przede wszystkim dystrybucją wódki Wyborowa. Znak ten prawdopodobnie przypadnie fabryce z Poznania. Przedstawiciele branży twierdzą, że największe szanse na jej przejęcie ma właśnie Pernod Ricard.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jażwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / FRANCUZI PLANUJĄ SPRZEDAŻ FORTUNY