Francuzi wzmocnią spółkę Jana Kulczyka

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 20-11-2008, 00:00

Szykują się spore roszady w akcjonariacie Autostrady Wielkopolskiej. Dzięki temu łatwiej będzie jej zdobyć kapitał na trasę do Świecka.

Meridiam Infrastructure kupuje akcje Autostrady Wielkopolskiej

Szykują się spore roszady w akcjonariacie Autostrady Wielkopolskiej. Dzięki temu łatwiej będzie jej zdobyć kapitał na trasę do Świecka.

W akcjonariacie Autostrady Wielkopolskiej wkrótce może pojawić się nowy silny gracz z drogowego rynku. To francuski fundusz Meridiam Infrastructure, związany z Credit Agricole i Aecom.

— NCC sprzedaje swój pakiet funduszowi Meridiam — mówi jeden z przedstawicieli akcjonariuszy.

— Trwa ustalanie ostatnich detali. Sprawa zostanie formalnie zamknięta do końca roku — precyzuje inny z naszych informatorów.

Według informacji "PB", Meridiam kupuje 10 proc. akcji Autostrady Wielkopolskiej — spółki z grupy biznesmena Jana Kulczyka — od skandynawskiej firmy budowlanej NCC. I bardzo możliwe, że na tym się nie skończy.

Tomasz Zadroga, prezes Polskiej Grupy Elektroenergetycznej, akcjonariusza AW, mówił niedawno "PB", że planuje wystawić akcje Autostrady Wielkopolskiej na sprzedaż. Wiele wskazuje na to, że niemal 20-procentowy pakiet także trafi do francuskich inwestorów.

Upragniony kapitał

Rozstania z autostradowym biznesem nie planuje natomiast Jan Kulczyk. Co więcej, pozyskanie francuskiego kapitału jest jego autostradowej spółce bardzo "na rękę".

— Jeżeli dojdzie do zmian w akcjonariacie spółki, to zyskamy bardzo profesjonalnego partnera, z którym będziemy mogli nie tylko planować, ale też realizować najpoważniejsze projekty infrastrukturalne w Europie. Dla nas Autostrada Wielkopolska jest i będzie jednym z kluczowych obszarów działalności biznesowej — mówi Dariusz Mioduski, prezes Kulczyk Investment House.

Autostrada Wielkopolska, która już zbudowała autostradę A 2 z Konina do Nowego Tomyśla, musi teraz szybko zdobyć finansowanie na budowę kolejnego odcinka — do Świecka.

Budżet projektu to 1,6 mld EUR. Firma stara się negocjować z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju oraz wieloma bankami komercyjnymi, ale rozmowy idą jak po grudzie, bo w trwającym kryzysie finansowym o kredyty inwestycyjne nie jest łatwo.

Nie tylko Wielkopolska

Meridiam od lat inwestuje w projekty realizowane w modelu publiczno-prywatnego partnerstwa. Na polskich szybkich trasach jego współpraca z wielkopolską spółką pewnie się nie skończy. Wspólnie z grupą Jana Kulczyka może w przyszłości zagrać o kontrakty na budowę autostrad ukraińskich, które mają być realizowane w modelu publiczno-prywatnego partnerstwa. To ostatnio modny temat wśród naszych firm drogowych. Podobne plany ma także Stalexport Autostrady, którego przedstawiciele prowadzili w Kijowie rozmowy na ten temat.

Pierwsze kroki na Białorusi

Kulczyk Holding inwestuje w elektrownię na Białorusi opalaną węglem z Polski. W czasie forum energetycznego w Londynie podpisał z białoruskim rządem list intencyjny w tej sprawie. Poinformowała o tym agencja Interfax, a za nią wczorajsza "Gazeta Wyborcza".

— Chodzi inwestycję ponad 1 mld USD — mówi Aleksander Michniewicz, ambasador Białorusi w Wielkiej Brytanii.

 Z nieoficjalnych informacji "Pulsu Biznesu" wynika, że projekt jest na bardzo wstępnym etapie. Wiadomo jednak, że w związku z dużą skalą przedsięwzięcia zostaną doń zaproszeni inwestorzy finansowi i branżowi. Partnerem firmy Jana Kulczyka w tym projekcie jest państwowy gigant energetyczny Biełenergo zarządzający elektrowniami oraz siecią energetyczną naszego wschodniego sąsiada. Moc zainstalowana jego elektrowni sięga 7886 MW, a roczna sprzedaż energii 30,73 mld kWh. Byłby to zdecydowanie największy polski projekt na Białorusi.

Meridiam: specjalista od PPP

Fundusz Meridiam angażuje się głównie w projekty związane z inwestycjami infrastrukturalnymi (autostrady, kolej, lotniska), realizowanymi w modelu publiczno-prywatnego partnerstwa. Jego zasoby finansowe oceniane są na około 600 mln EUR.

Sztandarowe projekty to austriackie szybkie trasy czy Limerick Tunnel w Irlandii.

Katarzyna Kapczyńska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu