Fuzja autosalonów się zacięła

Paweł Janas
opublikowano: 2010-10-28 00:00

Firma Jana Kulczyka złożyła w UOKiK wniosek o przejęcie kontroli nad Magro, które wcale nie ma ochoty na ożenek.

Firma Jana Kulczyka złożyła w UOKiK wniosek o przejęcie kontroli nad Magro, które wcale nie ma ochoty na ożenek.

W marcu ujawniliśmy plany konsolidacji dwóch potężnych właścicieli autosalonów. Spółka KPI Polska, w której udziały ma Jan Kulczyk, właśnie przeszła do czynów: złożyła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wniosek o zgodę na przejęcie kontroli nad Magro International, dużym dilerem aut ze Śląska. Sęk w tym, że się pospieszyła.

Gra o udziały

— Jesteśmy zaskoczeni skierowaniem do UOKiK wniosku o przejęcie kontroli nad Magro. Szczególnie że niedawno wystąpiliśmy do spółki KPI Polska o odkupienie posiadanego przez nią pakietu udziałów w naszej spółce — komentuje Artur Lauer, prezes Magro International.

KPI Polska ma 40-procentowy udział w Magro, pakiet większościowy należy do Eugeniusza Jasikowskiego, szefa rady nadzorczej. Rozmowy o przejęciu kontroli przez KPI Polska trwają od miesięcy. Rynek spekulował, że w grę wchodzi objęcie 80 proc., a tu taki zgrzyt...

Eugeniusz Jasikowski nie chciał komentować stanu negocjacji między spółkami. Wody w usta nabrał także Mariusz Nowak, członek zarządu KPI Polska.

Tuż za liderem

Gdyby do fuzji jednak doszło, spowodowałaby ona ciekawe przetasowanie na rynku autosalonów. Powstałby branżowy wicelider — łączna sprzedaż KPI i Magro sięgnęła w ubiegłym roku 9391 samochodów. Sama firma KPI Retail (należąca do KPI Polska) sprzedała 4618 aut osobowych i dostawczych (-8,4 proc. r/r). W rankingu przygotowanym przez DCG Dealer Consulting i Samar zajęła 6. miejsce (trzy pozycje niżej niż w 2008 r.). Magro z 4773 autami wskoczyło na piątą pozycję z 10. rok wcześniej. Grupa dynamicznie rozwija się na chłonnym rynku śląskim, jej sprzedaż wzrosła ponad 45 proc.

Połączone KPI i Magro nie miałyby daleko do numeru jeden w rankingu — Grupy PGD, która w ubiegłym roku znalazła klientów na 10 545 samochodów. Czy PGD nie boi się utraty miana lidera?

— Naszym celem nie jest walka o pierwszą pozycję. Polski rynek jest tak rozdrobniony, że nawet powstanie kilku silnych grup dilerskich będzie dla niego neutralne. Ponadto KPI Retail i Magro sprzedają samochody innych marek niż nasza grupa —mówi Adam Pietkiewicz, szef rady nadzorczej Grupy PGD.

Najwięksi dilerzy aut w Polsce

Firma Liczba aut sprzedanych w 2009 r.

Polska Grupa Dealerów 10545

Carservis 6930

Grupa BEMO Motors 5440

Grupa Krotoski-Cichy 5055

Grupa Magro 4773

KPI Retail 4618

Sobiesław Zasada 3789

Pol-Mot Auto 3667

Summit Motors 3194

Inter Auto Wiesław Siwek 3061

Źródło: DCG Dealer Consulting i Samar