Galerie handlowe przy okrągłym stole

opublikowano: 26-04-2020, 22:00

NEPI Rockcastle, właściciel 12 centrów handlowych w Polsce, szuka sposobu na pogodzenie interesów wynajmujących i najemców.

Podobnie jak ponad 500 innych centrów handlowych w Polsce obiekty należące do NEPI Rockcastle zostały 16 marca zaskoczone decyzją o zamknięciu wszystkich sklepów, oprócz nielicznych sprzedających towary pierwszej potrzeby. Pozbawieni przychodów najemcy wkrótce uzyskali wsparcie w ramach tarczy antykryzysowej — przepisy zwolniły ich ze zobowiązań wobec wynajmujących, m.in. z czynszu. Wynajmujący zostali z niczym.

— Szybkie działania rządu ukierunkowane na bezpieczeństwo obywateli były potrzebne — nie ma dyskusji, zdrowie i życie zawsze będą miały najwyższy priorytet. Zwolnienie najemców ze wszystkich opłat oznacza jednak brak symetrii w relacji najemca — wynajmujący. Tak jak inni właściciele centrów handlowych mamy zobowiązania, które musimy regulować — w inwestycjach posiłkujemy się kredytami i musimy je spłacać. Galerie dają pracę setkom tysięcy osób z przedsiębiorstw zapewniających ochronę, sprzątanie, przeglądy i renowację urządzeń technicznych, a także firm marketingowych i innych — mówi Marek Noetzel, członek zarządu NEPI Rockcastle.

NEPI Rockcastle jest inwestorem długoterminowym. Rozbudowuje i modernizuje wszystkie swoje obiekty. Tylko na trwające rozbudowy Galerii Bonarka w Krakowie i Focus Mall w Zielonej Górze przeznaczył 130 mln EUR. Inwestycje mają w na celu uatrakcyjnienie galerii i zwiększenie obrotów najemców.

— Wyższe obroty oznaczają wyższe dochody — również państwa. Niestety kolejne inwestycje stoją pod znakiem zapytania.Dlatego włączyliśmy się w ramach Grupy 305 [28 właścicieli galerii — red.] do rozmów na temat lepszych rozwiązań pomagających branży przejść przez kryzys — mówi Marek Noetzel.

NEPI Rockcastle działa w dziewięciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej — ma tu ponad 50 obiektów, najwięcej w Rumunii i Polsce.

— Wszystkie zostały dotknięte skutkami pandemii, ale to w Polsce najszybciej rząd podjął tak zdecydowane działania wspomagające gospodarkę — szczególnie godny uznania jest pakiet wart 100 mld zł. Rządy sąsiednich krajów również zaangażowałysię w relacje między najemcami a wynajmującymi, ale prace nad regulacjami jeszcze trwają — mówi Marek Noetzel.

Menedżer podkreśla, że opracowywane w Czechach, na Litwie i Słowacji rozwiązania idą w stronę przesunięcia płatności w czasie, a nie ich umorzenia. Pojawiają się też pomysły subsydiowania czynszów, np. na Litwie. Wynajmujący mają być zobowiązani do obniżek, ale znaczną ich część ma refinansować państwo. Polscy właściciele galerii również liczą na zmiany i wspólnie z przedstawicielami najemców przygotowują propozycje do kolejnej wersji tarczy antykryzysowej. Naprzeciw potrzebom wynajmujących wyszedł Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU), który zaproponował wprowadzenie tymczasowych opłat na rzecz właścicieli centrów handlowych na poziomie 8 proc. przychodów najemców.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Nie jest to krok w dobrą stronę. Ustalenie wysokości opłat lepiej pozostawić stronom — zdać się na mechanizm rynkowy, a nie odgórną regulację. Wprowadzenie opłaty rzędu 8 proc. wartości obrotów pomoże części najemców, np. sklepom z branży odzieżowej czy obuwniczej. Byłaby ona jednak za wysoka dla sklepów spożywczych czy z elektroniką. W dodatku czynsze bazujące wyłącznie na procencie uzyskanego obrotu nie zostaną zaakceptowane przez żadnego kredytodawcę — twierdzi Marek Noetzel.

Menedżer ma jeszcze jeden postulat — przywrócenie handlu w niedziele.

— Nikogo to nic nie kosztuje, a wspiera popyt. Najlepszym argumentem „za” jest zwiększenie liczby miejsc pracy w warunkach rosnącego bezrobocia. W obecnej sytuacji dodatkowy dzień handlowy ograniczy też ryzyko zakażenia, bo ruch w sklepach lepiej się rozłoży — mówi Marek Noetzel.

OKIEM NAJEMCY

Chcemy mieć jasność co do kosztów

MARCIN OCHNIK, prezes zarządu Ochnik i członek zarządu ZPPHiU

Stoimy po przeciwnych stronach tego okrągłego stołu. Celem wynajmujących jest minimalna redukcja czynszu, celem najemców — przetrwanie. Oprócz czynszów mamy koszty pracownicze. Szukamy rozwiązania pozwalającego przeżyć do restartu gospodarki. Wiemy, że to potrwa. Proponujemy procent od obrotów — to jedna z formuł stosowanych w umowach najmu. Zależy nam na systemowym uregulowaniu opłat, bo to umożliwi nam planowanie kosztów. Przedstawiliśmy już cztery propozycje. Czynsz na poziomie sprzed pandemii będzie zabójczy dla najemców ze wszystkich branż.storem długoterminowym. Rozbudowuje i modernizuje wszystkie swoje obiekty. Tylko na trwające rozbudowy Galerii Bonarka w Krakowie i Focus Mall w Zielonej Górze przeznaczył 130 mln EUR. Inwestycje mają w na celu uatrakcyjnienie galerii i zwiększenie obrotów najemców.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane